Erfarenhetsutbyte bland redaktörer

5 sätt att höja innehållskvaliteten på webben

Med en redaktörsorganisation på c:a 2000 redaktörer som KTH har så inser man snabbt att det inte är så lätt att få alla att arbeta igenom sitt innehåll på ett önskvärt sätt. Allt för ofta tar man en tidigare skriven text och publicerar den istället för att anpassa den för webben och den tilltänkta målgruppen. Många har massor av annat att göra och har dessutom fått ”redaktörsrollen på sitt bord”.

Image: ponsulak / FreeDigitalPhotos.net

Med dessa givna parametrar har jag och flera här hos oss funderat mycket på hur man ska gå tillväga för öka intresset och insikten av hur viktigt det är med både innehållsoptimering och webbanalys för att få spridning på innehållet samt att få insikt i hur väl innehållet presterar mot ett givet mål.

När det gäller dessa områden så kan man göra vissa bitar rent tekniskt utifrån webbutveckling och hur CMS:et fungerar men oavsett hur bra det är så är det innehållet som har störst påverkan och det är här redaktörernas kunskap, förutsättningar och engagemang kommer in i bilden.

Hur väcker man redaktörens kreativitet?

  • Innehållsoptimering

    Innehållsoptimering

    Utbilda sina redaktörer
    Vi håller seminarier i hur man som redaktör sökmotoroptimerar sitt innehåll (Sökmotoroptimering – En introduktion för webbredaktörer) som lär ut vad man ska tänka på när man skriver sina texter och hur detta hänger ihop med vad som sedan presenteras på sökresultatsidan.

    En annan utbildning man borde erbjuda till alla webbredaktörer är ”Att skriva för webb”. En bra introduktion hittar du i Webbredaktörens ABC

  • Statistik

    Visa statistik för aktuellt innehåll

    Visa begriplig statistik tillsammans med innehållet i redaktörsgränssnittet
    Något som jag har tänkt på och som jag tror skulle vara en intresseväckare är att visa statistik och annan information intill innehållet i redaktörgränssnittet. Detta kan göra att redaktören exempelvis ser hur många som har tittat på sidan eller att se vilka sökord som besökarna har använt för att hitta dit.

    Med den informationen kan man sedan jämföra exempelvis förra månaden med den nuvarande och presentera skillnaden över tid och på så sätt visa att vad eventuella ändringar i innehållet, interna länkningar o.s.v. gör.

  • Bildbank

    Integrerad bildbank i CMS:et

    Upprätta en bildbank med relevanta bilder
    Om man hade en bra bildbank som man direkt ifrån sitt cms skulle kunna hämta och infoga högkvalitativa och relevanta bilder så är jag övertygad om att redaktörerna i mycket större grad skulle lägga till bilder och skapa en bättre läsupplevelse och  ett mer visuellt lockande innehåll.

    Det kan vara stor skillnad om innehållet ska få spridning i bl.a. social medier, få  inläkningar o.s.v.

     

  • Erfarenhetsutbyte bland webbredaktörer

    Erfarenhetsutbyte bland webbredaktörer

    Samla webbredaktörerna från olika delar av organisationen
    Anordna en dag med seminarier och erfarenhetsutbyte mellan redaktörer så att de får möjlighet att parat med varandra, höra vad andra har gjort och låta sig inspireras så tror jag att kvaliteten generellt skulle öka.

    Bra exempel och erfarenhet från verkliga ”case” ska man inte underskatta.

    Sprid det i organisationen!

  • Höj statusen på webbredaktörsrollen eftersom de ”äger” den viktigaste kanalen
    Genom att se till att webbredaktören får tid till att faktiskt sätta sig in i arbetet på ett strukturerat sätt och inte från högre positioner se det som en bisyssla som man gör när man har tid över så skulle garanterat kvaliteten öka. Webben är ändå en av viktigaste eller kanske den enskilt viktigaste kommunikationskanalen vi har!

Har du fler tips på vad man kan göra för att höja statusen på rollen som webbredaktör och intresset för det innehåll som produceras så skriv gärna några rader.

Image: ponsulak / FreeDigitalPhotos.net

Whiteboard photographer: Panos ”The Lightning”

3 reaktion på “5 sätt att höja innehållskvaliteten på webben

  1. Fredrik Jönsson

    ”Visa begriplig statistik tillsammans med innehållet”, skulle vi kunna knycka till Social också. Oavsett GA eller Piwik går det att få ut information som skulle kunna presenteras för t.ex en kurs sida. Men vi har ett problem med att sidor mm på gott och ont inte bor i en trädstruktur URL-mässigt i Social.

  2. Niklas Olsson Inläggsförfattare

    Ja, jag tror att det skulle lyfta intresset för själva innehållet och göra att chansen ökar till att ändra i innehållet om det visar sig att det inte presterar så bra. GA eller Piwik spelar ju ingen roll för det ändamålet.

    Jag tror också att redaktörerna med tiden skulle få en bättre bild av vilket innehåll som fungerar bra mot den målgrupp man vänder sig till och använda sig av de exempel som fungerar bäst framöver.

  3. Pingback: Hur du får bättre innehåll på din webbsida - Helanet.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *