In English further down.
Teamwork ger kvalitet och hopp om en ekonomi i balans
Kära kollegor,
2024 kommer gå till historien som ett år fyllt av förändringar. I början av året införde vi exempelvis Fakultetsnämnd ITM, som består av representanter från fakulteten, studenter, externa organisationer och facket. Denna grupp har under ett år arbetat med fokus på hur kvaliteten inom forskning och undervisning kan förbättras. Till en början hade vi lite svårt att få till en struktur för våra möten, men under året har vi tillsammans förbättrat kvaliteten på mötena för att ge utrymme för beslut, information och diskussioner. Totalt har vi haft åtta möten på KTH och ett på Scania (där vi fick provköra lastbilar och bussar).
Tre utskott till fakultetsnämnden
Vi har bildat tre utskott som träffas mellan de schemalagda officiella mötena. En grupp fokuserade på kvalitet i utbildningen och bestod förutom av lärarrepresentanter, en studentrepresentant, utbildningsansvarig och administrativa experter. De har haft överlägset flest arbetsuppgifter under det första året, främst med att godkänna nya kurser och lägga ned andra. En andra grupp har fokuserat på forskarutbildningen. Där har vi haft lärarrepresentanter, en doktorandrepresentant, ansvarig för forskarutbildningen samt administrativa experter. Här har fokus legat på kurser och studieplaner.
Den tredje gruppen fokuserade på att organisera möten med fakulteten. Nyligen hölls ett möte för att diskutera KTH:s förslag om att erbjuda alternativa karriärvägar utöver de som finns i “tenure track”-systemet. Som ordförande för ITM:s fakultetsnämnd har jag sett hur aktiviteterna i dessa undergrupper har hjälpt oss att ta fram mycket bra material för fakultetsnämndens möten, så att vi har kunnat förbättra mötena och hantera fler uppgifter. Jag vill därför rikta ett särskilt tack till ledamöterna i fakultetsnämnden med dess undergrupper för insatserna under 2024!
Ljus i tunneln för en ekonomi i balans
En stor utmaning för ITM-skolan har varit att få en ekonomi i balans, vilket jag och andra har bloggat om under året. Våra institutioner har haft olika utmaningar vilka krävt olika strategier. Detta har verkligen varit ett lagarbete där institutionernas olika team bestått av prefekter och verksamhetscontrollers, med ett starkt stöd från Christina Carlsson och hennes medarbetare samt Mats Magnusson. Resultatet är att vi ser ett “ljus i tunneln” för 2025. Det finns en verklig chans att nå en balanserad ekonomi, vilket är en förutsättning för att kunna styra vår framtida utveckling.När vi nu går in i 2025 måste fokus ligga på den framtida utvecklingen av grundutbildning, forskarutbildning och forskning. En utmaning är att samarbeta för att skapa möjligheter för studenter att tillägna sig experimentella och beräkningsmässiga färdigheter, utöver den teoretiska kunskap vi erbjuder i utbildningen. Naturligtvis måste vi också vara beredda på att hantera AI på ett pedagogiskt sätt i utbildningen. Här har vi tur som har Arnold Pears och hans medarbetare på institutionen för lärande, eftersom de är experter på detta område.
Slutligen vill jag tacka alla er på ITM för era insatser under 2024! Jag hoppas att ni får en avkopplande semester med vänner och familj!
/Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan
Teamwork drives quality and hope toward a balanced economy
Dear colleagues,
We will remember 2024 as a year full of changes. For example, at the beginning of the year we introduced the ITM Faculty Board consisting of representants from the faculty, students, external organisations and unions. Now, this board has worked during one year focusing on how the quality in research and teaching can be improved. Initially, we struggled a little bit to set up a structure for our meetings. However, during the year we have systematically worked together to improve the qualities of the meetings to offer room for decisions, information and discussions. Overall, we had eight meetings at KTH and one at Scania (we got to test drive trucks and buses).
Three committees in the Faculty Board
We have formed three committees that meet between the scheduled official meetings. One committee focused on quality in education and included besides teacher representants, a student representative, the Head of Education and administrative experts. They have by far had most tasks this first year including mainly the approval of newt courses and closure of courses. A second committee has focused on the doctoral education and included besides teacher representants, a doctoral student representant, the Head of Third Cycle Education and administrative experts. Here, the focus has been on courses and study plans. The third group focused on organising meetings with the faculty. Recently, a meeting was held to discuss the KTH suggestion to offer alternative career paths besides those available in the tenure track system.
As the chair person for the ITM Faculty Board I have seen how the activities in these committees have helped us to provide very good materials for the faculty board meetings, so that we have been able to increase the quality of the meetings and to handle more tasks.
Therefore, I wish to especially thank the members of the faculty board and the committees for their efforts during 2024!
Light in the tunnel for a balanced economy
A large challenge for the ITM School has been to obtain a balanced economy, as me and others have blogged about throughout the year. Our six departments have had different challenges requiring different strategies. This has truly been a team effort at each department lead by a team consisting of the Department Head and the Operations Controller, but with a strong support from Christina Carlsson and her co-workers and Mats Magnusson. Overall, the result of these efforts is that we see a “light in the tunnel” for the coming 2025. There is a true chance to reach a balanced economy. This is crucial, since a sound financial control is a prerequisite for being able to control our future development. As we enter 2025, the focus must be on the future development of the education, doctoral education and research. A challenge is to work together to create possibilities for students to acquire experimental and computational learning skills, besides the theoretical knowledge we provide in the education. Of course, we also need to be prepared to handle the use of AI in a pedagogic manner in the education. Here, we are lucky to have Arnold Pears and his co-workers at the Department of Learning in Engineering Sciences, since they are experts in this area.
Finally, I wish to thank all of you at ITM for your efforts during 2024! I hope that you will have a relaxing holiday with friends and family!
/Pär Jönsson, Head of the ITM School