Skip to content

Leaders come and go, but culture endures

Man holding a flower

In English further down.

Ledare kommer och ledare går, men kulturen består

Portrait Christina CarlssonBästa kollegor!  Jag måste medge att det känns svårt att skriva denna blogg, eftersom det också är ett farväl till en mycket uppskattad och dedikerad kollega. Efter mer än 36 år på KTH går Christina Carlsson i pension.

Det går inte i en kort blogg att beskriva allt gott hon har gjort för KTH. När KTH:s dåvarande rektor Anders Flodström ville reformera KTH genom att omvandla 32 institutioner till 9 skolor, så var det Christina som tillsammans med den första skolchefen Bengt Lindberg började bygga ITM-skolan. Hon insåg tidigt att en väl fungerande administration måste bygga på väl definierade processer och inte enbart enskilda individer.

Från början var det protester när det administrativa stödet centraliserades, men efter ett tag började de inblandade att se fördelarna med att ha kollegor man kan samverka med, och fakulteten såg att stödet blev mer professionellt. Christina fortsatte sedan att utveckla ITM-skolan under Jan Wikanders och min ledning.

Christina har under alla dessa år satt sin personal i fokus genom att ordna seminarier och internat för att utveckla var och ens kompetens, och utveckla stödet till fakulteten. Det är med stolthet som jag, och många med mig, kan säga att det är en mycket stor förmån att få ha arbetat med en så ytterst kompetent ledare och enormt trevlig arbetskamrat som Christina Carlsson!

Med det sagt, tänker jag fortsätta på temat ledare. Som ledare måste du bidra till att kontinuerligt utveckla verksamheten för att kunna möta det omgivande samhällets behov. Detta är naturligtvis inte lätt, eftersom ingen av oss sitter inne med en spåkula som gör att vi exakt vet vad som händer bakom nästa kurva. Därför är det viktigt att vi satsar på förändringsledning och att vi hittar människor i vår organisation som aktivt vill bidra till att skapa förändringar.

Vi har därför nyligen påbörjat en kurs i inkluderande ledarskap för social hållbarhet för programansvariga under ledning av Anders Warpman och Solveig Warpman. Baserat på denna utbildning förväntas de programansvariga ta fram en tydlig struktur för hur JML kan integreras i respektive program. Kursen har gett kunskap om förändringsledning som kan användas för att anpassa utbildningen till samhällets behov, tex hur man inkluderar aspekter som hållbarhet och användning av AI i utbildningen.

Ett exempel på hur vi kan hitta människor i vår organisation som är intresserade av framtida ledaruppdrag är ITM-skolans satsning på ”Ledarskapsprogram för framtidens ledare” under ledning av Magnus Åkesson. Specifikt är syftet att väcka intresse för ledarskap och att rusta medarbetare inför kommande chefs- och ledarroller med förståelse, kunskap och verktyg. Dessutom är det övergripande och långsiktiga syftet med programmet att utveckla ett ledarskap och en kultur på ITM som möjliggör utbildning och forskning av högsta kvalitet, god samverkan med externa aktörer och ett tryggt, robust och produktivt samarbetsklimat. Som vi kan läsa om i en tidigare blogg så examinerades den första gruppen bestående av 14 personer i juni 2024. Utvärderingen av denna första utbildning med både deltagare och chefer var mycket positiv, så ITM:s ledningsgrupp beslöt att starta en omgång till med start i april 2025. I denna omgång deltar 11 personer.

På min fritid har jag äntligen börjat arbeta i trädgården efter denna långa vinter. Det var ett nöje att klippa äppelträden i den värmande solen i helgen. Jag såg detta som starten på många härliga dagar i trädgården denna vår.

/Pär Jönsson, Skolchef ITM

Leaders come and go, but culture endures

Portrait Christina CarlssonDear Colleagues,

I must admit that writing this blog feels difficult, as it is also a farewell to a highly valued and dedicated colleague. After more than 36 years at KTH, Christina Carlsson is retiring.

It is impossible to describe all the good she has done for KTH in a short blog. When KTH’s then-president, Anders Flodström, sought to reform KTH by transforming 32 departments into nine schools, it was Christina who, together with the first head of school, Bengt Lindberg, began building the ITM School. She realised early on that an efficient administration must be based on well-defined processes rather than solely on individual efforts. Initially, there were protests when administrative support was centralised, but after some time, those involved began to see the advantages of having colleagues to collaborate with, and the faculty recognised that the support became more professional. Christina continued to develop the ITM School under the leadership of Jan Wikander and myself. Throughout these years, she has always prioritised her staff, organising seminars and retreats to enhance their skills and improve support for the faculty. It is with great pride that I, along with many others, can say it has been a tremendous privilege to work with such an exceptionally competent leader and a wonderful colleague as Christina Carlsson!

When discussing leadership, we must remember that leaders must continuously contribute to the development of operations in order to meet the needs of the surrounding society. This is, of course, no easy task, as none of us possesses a crystal ball to foresee exactly what lies ahead. Therefore, it is crucial that we invest in change management and identify individuals within our organisation who actively wish to drive change.

One example of ongoing change management efforts is a newly launched course on inclusive leadership for social sustainability, designed for programme directors under the guidance of Anders Warpman and Solveig Warpman. Based on this training, the programme directors are expected to establish a clear structure for integrating JML into their respective programmes. The course has provided insights into change management that the programme directors can utilise to adapt education to societal needs, for example, by incorporating aspects such as sustainability and the use of AI in education.

Another example of how we can identify individuals within our organisation who are interested in future leadership roles is the ITM School’s initiative, “Leadership Programme for Future Leaders,” led by Magnus Åkesson. The specific aim is to spark interest in leadership and prepare employees for future managerial and leadership roles by providing understanding, knowledge, and tools. Moreover, the overall and long-term objective of the programme is to cultivate leadership and a culture at ITM that facilitates high-quality education and research, strong collaboration with external stakeholders, and a safe, resilient, and productive working environment. As noted in a previous blog, the first cohort of 14 participants graduated in June 2024. The evaluation of this initial training, conducted with both participants and managers, was highly positive, leading the ITM management team to approve a second round starting in April 2025, with 11 participants enrolled.

In my free time, I have finally started working in the garden after this long winter. It was a pleasure to prune the apple trees in the warming sunshine over the weekend. I saw this as the beginning of many wonderful days in the garden this spring.

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *