Digitaliseringsdilemmat

drakar-och-demoner

Lika krånglig som rubriken är, lika komplex är nog vår framtid. Ta det här med digitaliseringen, till exempel. Den genomsyrar KTH:s forskning på ett högst påtagligt sätt och det går inte en vecka utan att jag på något sätt kommer i kontakt med ämnet.

Detta gör att jag fnular då och då över samtid och framtid. Kanske inte så mycket min egen som barnens vuxna liv och vad de ska sysselsätta sig med.

Gunnar Karlsson, professor vid Skolan för elektro- och systemteknik på KTH, har också funderat en hel del på detta. Han har bland annat arrangerat seminarier i ämnet och är också engagerad på andra sätt.

Så jag skickade ett mejl:

”Hej Gunnar,

Du som är bevandrad i digitaliseringen och dess konsekvenser: Vad ska våra barn egentligen arbeta med? Ta bara det faktum att självkörande lastbilar trots allt kommer, och lastbilschaffis är ju det tredje vanligaste yrket bland män. Allmänläkare då? Redovisningspersonal? Och så vidare…”

Svaret lät inte dröja på sig:

”Hej Peter!

Den frågan är obesvarad och det därför jag engagerar mig i digitaliseringen. Yrkesförare, ekonomiredovisning och jurister är helt klart yrken som är hotade. Yrken som kräver social kompetens, kreativitet och hög skicklighet klarar sig.

Sedan är det ju så att jobben inte bara försvinner. Många omvandlas när arbetsuppgifter automatiseras och då får man lära sig nya uppgifter. Det är en gradvis förändring som kräver fortbildning. Men det kan vara roligt att utvecklas.”

***

Själv tänker jag att om det är något jag ska försöka få mina döttrar intresserade av så är det datorspel. Så här långt har jag lyckats. Vi är redan inne på andra uppsättningen plattor (först en Ipad, nu två stycken Samsung Galaxy-plattor till båda tjejerna).

Spelbranschen befinner sig nämligen fortfarande i sin linda (jämför gärna med filmindustrin) och det finns hur mycket som helst kvar att skapa.

Ta bara det här med lajv som kom när jag var liten. En förlängning av rollspelandet.

Föreställ dig sedan alla möjligheter som uppstår att blanda spel och verklighet när nästa generations AR-/VR-teknik slår igenom alldeles strax. Ett lajv, fast för 2000-talet. Alldeles oavsett om det handlar om att lira musik tillsammans, spela sandlådeliknande spel som GTA eller kanske redan omskrivna rollspel.

Ja. Att datorspelen i större utsträckning lär flytta ut i verkligheten är helt klart. Det såg vi i somras med Pokémon Go.

Gunnar Karlsson föreslår för övrigt följande läsning från OECD.