Elfordon på frammarsch

har-kan-tradlosa-elbussar-vara-lonsamma_elbussar_enopt_2

Det pratas mycket om eldrivna fordon just nu. Både utanför KTH och på lärosätet.

Bortanför universitetet har det till exempel snackats mycket om miljözoner de senaste veckorna. Till exempel lämnade Transportstyrelsen sin miljözonsutredning till Näringsdepartementet för någon vecka sedan. Den slår fast att antalet miljözoner i tätorter kan bli fler, och ska utesluta diesel- och bensindrivna fordon till förmån för el och naturgas.

Vidare har fyra riktigt stor storstäder – Paris, Madrid, Aten och Mexiko City – beslutat att förbjuda dieselbilar senast år 2025. Ledande politiker i de fyra städerna har samtidigt lovat att ”göra allt som står i deras makt för att sporra till användning av el- och vätedrivna fordon och hybridfordon”, enligt BBC.

När det kommer till KTH så är det alldeles strax premiärdags för Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning. Denna buss börjar vilken dag som helst att trafikera linje 755 i Södertälje.

KTH-forskare är involverade i projektet, och en av dem (Maria xylia) har dessutom räknat ut vilka busslinjer i Stockholm som kan vara lönsamma att elektrifiera.

Gjorde faktiskt en intervju i ämnet med Maria precis. Intressant! Hon sade därtill att modellen som används kan tillämpas i vilken storstad som helst i världen. Artikel kommer på KTH:s centrala webbplats inom kort.

Vi kan nog räkna med betydligt fler eldrivna två- och fyrhjulingar i städerna framöver. Frågan är om dessa fordon kommer att slippa trängselskatten?