Bedrägerier är företagens ansvar…

… och inte konsumenternas.

Det menar Björn Lundgren, forskarstuderande i ämnet filosofi vid KTH.

Han jobbar bland annat med frågor och filosofiska aspekter rörande information och informationssäkerhet.

I en debattartikel på DN:s webbplats skriver han (tillsammans med Amelia Andersdotter) att det inte är rimligt att Sverige har en lagstiftning där det är upp till konsumenterna att bevisa att deras e-legitimation missbrukats för att teckna till exempel ett SMS-lån. Sveriges riksdag måste omgående ändra lagen så att företagen får bevisbördan för att deras tekniska infrastruktur inte har fallerat.

Enligt Björn Lundgren är det bråttom. Den senaste tiden har flera fall uppmärksammats där människor blivit bestulna på sina identiteter och där brottslingarna tagit just dyra SMS-lån eller handlat saker med hjälp av offrens mobila bank-id.

Som lagen ser ut i dag är det alltså upp till den som drabbats att bevisa att hon eller han inte tagit lånen, eller att köpt en vara/tjänst. Författarna i artikel på DN-debatt säger att det behövs ett starkare konsumentskydd, och det med en gång.

Anledningarna är flera. Förutom ett bättre skydd för konsumenten blir det också betydligt billigare för de allra flesta att placera ansvaret hos företagen.

”Att flytta kostnaden för säkerhet från företagen till konsumenterna och polismyndigheten tar inte bort den. Det enda resultatet är att mycket tid och pengar måste läggas på åtgärder som har få förutsättningar att lösa de underliggande problemen. Det är både dyrare och sämre än att avkräva av marknaden att lösa sina egna problem”, skriver Björn Lundgren i debattartikeln.

Intressant läsning, så följ länken ovan!