KTH-forskare hjälper Microsoft bygga kvantdator

Googles kvantdator

Fick precis ett mejl från Egor Babaev, professor i teoretisk fysik vid KTH.

Han berättar att han tillsammas med en forskargrupp på universitetet är involverad i forskning runt en kvantdator. Ett projekt som Microsoft står bakom och satsar stora pengar på.

Sådana nyheter blir man som KTH-anställd förstås himla glad över att höra. Coolt!

Särskilt konstigt att Microsoft storsatsar på kvantdatorn är det förstås inte. Även Google plöjer ner mycket resurser för att få till en kvantdator av universell modell.

Egor Babaev, professor på KTH.

Vad ska man då ha en kvantdator till? I en vanlig dator är den grundläggande enheten en ”bit”, som kan vara endera noll (0) eller ett (1). Den grundläggande enheten i kvantdatorer är kvantbiten eller ”qubit”. Kvantbitar kan anta värdena noll (0), ett (1) eller ett supervärde som är både noll och ett på samma gång.

För generella beräkningar är kvantdatorer inte snabbare än dagens datorer, men för specifika typer av beräkningar – till exempel fysiska experiment och simuleringar, utveckling av nya läkemedel samt artificiell intelligens – är den mycket mera effektiv. Faktum är att när Google i januari 2014 testade kvantdatorn D-Wave 2 visade det sig att den för vissa speciella problem var 35 000 gånger snabbare än en vanlig dator… Och det var tre år sedan.

Nu är alltså KTH-forskare med och jobbar på framtidens kvantdatorer. Och till skillnad från tidigare (kvantdatorer har varit en snackis i säkert tio år om inte mer) så är de alltså redo att ta steget ut ur labbet under 2017, enligt den vetenskapliga tidskriften Nature.