Ska bygga Kiruna i Minecraft

Kiruna. Foto: Alexandar Vujadinovic.

Just nu tävlar ett femtiotal skolor runt om i landet i att bygga framtidens Kiruna i spelet Minecraft. Göran Cars, professor i stadsplanering vid KTH, jobbar sedan några år tillbaka med Kiruna stadsomvandling. Han har för avsikt att titta närmare på bidragen i tävlingen.

– Det är hemskt bra att eleverna engagerar sig i samhällsfrågor. De är ju stadens framtid. Denna tävling är jättekul, och Minecraft är betydligt bättre teknik än att bygga amatörmässiga modeller av kartonger.

Hus byggt i Minecraft

Göran Cars berättar att elevernas uppgift är att bygga Kiruna genom att bland annat kombinera hus, vägar, torg och parker. Att komponera en stad, ”helt enkelt”. Det blir som en kreativ lektion i samhällsplanering, och eleverna känner att de gör något viktigt samtidigt som de leker.

Det är vanligt att Göras Cars uppmuntrar lärare på olika skolor att boka honom för föreläsningar. Det är ”En prioriterad uppgift i en ansträngd arbetsvardag”, säger han glatt.

Att inte minst elever på skolor i Kiruna får göra bygga Kiruna i ett datorspel är också viktigt. Som alltid vid större förändringar så blir folk oroliga. Är barnen då med på förändringarna kan det vara ett effektivt sätt att lugna de vuxna.

– Barnen kan som regel mer om stadsomvandlingen än föräldrarna, vilket är roligt. Sedan kan det förstås bli ovanligt många godiskiosker och minst två badhus i staden. Samtidigt är eleverna mycket ansvarsfulla. De resonerar runt var polisstationer ska ligga, och hur hotellen ska vara utformade så att besökarna gillar staden och återkommer.

Göran Cars, professor vid KTH.

Kan spel likt exempelvis Minecraft och SimCity vara ett bra sätt att få människor att få upp ögonen för ämnesområdet stadsplanering? Kan det till och med vara ett enklare verktyg i undervisning? Ja, det anser Göras Cars.

– Spel är otroligt tacksamma att jobba med. Du kan med en gång väcka entusiasm då det är så enkelt att bygga sin egen stad. Dessutom är spel bra rent pedagogiskt. Man ser direkt om det uppstår trånga sektorer och om det är dags att anlägga en park. Sedan är det förstås en trevlig bonus att barnen får hjälp in i den elektroniska världen.

Vilken roll spelar lekfullheten då? Stor, visar det sig. Leken bidrar till att eleverna vågar testa olika saker.

– Det är det som är stadsutveckling. Att våga prova olika saker och sedan utvärdera dem. Att kombinera lek med analys är ljuv musik för mig, säger Göras Cars.