Sparar 60 miljoner liter lastbilsbränsle

Mysigt med lite glödande plasma i fronten på lastbilen, eller hur.

Idag går det ut ett pressmeddelande från oss om forskning där KTH tillsammans med Scania tar hjälp av plasmateknik för att sänka bränsleförbrukningen hos lastbilar med upp till fem procent.

Extremt kortfattat har forskarna använt plasmatekniken för att skapa turbulens i lastbilens front, närmare bestämt i karosshörnen längst fram i färdriktningen. Man skapar roterande elektriska vindar som tar udden av de virvlar (turbulens) som vinden skapar när lastbilen i högre hastigheter rör sig framåt.

Fight wind with wind, liksom.

Någonstans mellan två till fem procent går gränsen för om tekniken ska vara lönsam att implementera på lastbilar, som jag förstått det.

Så här säger i alla fall Per Elofsson, teknologie doktor och aerodynamisk specialist på Scania och högst delaktig i forskningsprojektet, om bränslebesparingen. På en mer övergripande nivå.

– Eftersom de flesta aerodynamik-åtgärder i första hand är riktade mot fordon för fjärrtransport har jag tagit fram ett exempel. Typisk förbrukning vid fjärrtransporter är cirka tre liter/milen. Typisk årlig körsträcka är 20 000 mil (fjärrtransport). Antag att en tredjedel av de inregistrerade fordonen i Sverige används för fjärrtransporter, det vill säga cirka 20 000 fordon. Årlig bränslebesparing blir i så fall 60 000 000 liter bränsle.

Uppgifterna är av teoretisk karaktär och inte vetenskapligt utredda i detalj, men siffrorna från Scania ger helt klart en fingervisning om hur mycket bränsle det går att spara med plasmatekniken från KTH. För att inte tala om utsläpp och pengar. Bara i Sverige…

2 reaktioner till “Sparar 60 miljoner liter lastbilsbränsle”

  1. Bravo KTH och SCANIA!
    Plasmatekniken var också tidigare under prof. Alfvéns tid en mycket framgångsrik disciplin vid KTH, så detta är en god svensk tradition som återkommer!
    I USA har de stora flygplanstillverkarna (Lockheed, BOEING; Douglas et al.) i mer än 60 år behärskat tekniker som medger s.k. Anti Gravity Drives och har sedan länge tillverkat farkoster, som rör sig ute i solsystemet!
    Att sväva dvs att kunna påverka den Newtonska mekaniken är i grunden också ett ”plasmafenomen” eller snarare ett avancerat EMF-kunnande. KTH och SCANIA lyfter här lite ”på kjolen” mot ett nytt EMF-tänkande där massa/krafter kan förflyttas, och som nu kan bana vidare banor för de riktigt stora förändringarna.
    Det finns ett fantastiskt gäng i Australien ( http://www.thunderbolts.info/wp/) som verkat under drygt 20 år, och som expanderat sin forskning och kunnande till en helt ny insikt om ”vårt elektriska universum” och däribland en mera korrekt förståelse av att gravitation verkligen är ett EMF-fenomen. Detta är bara en blygsam början! Eller skall vi säga att det är dags nu att avslöja vad vi verkligen kan om plasmafysik i vårt land! I nästa läge kan kanske SCANIA färdas förlustfritt och utan hjul !

    Bra jobbat/tänkt av de inom SCANIA som har vågat bryta gamla strömningstekniska angreppssätt och att nu praktiserar detta på en SCANIA LV och med en god ägare- och miljöekonomi!

Kommentarer inaktiverade.