Motorfel följer på dieselgate

I kölvatten efter VW:s fifflande med sina dieselmotorer, en nyhet om exploderade i medierna den 18 September 2015, tycks en rad problem uppstå. Detta när VW uppgraderar bilars mjukvara och gör andra justeringar.

Ett exempel är en kund som noterar en effektsänkning och förmodad högre bränsleförbrukning, och ett annat ett motorproblem (igensatt EGR-ventil) som renderar räkningar från bilverkstaden om femsiffriga belopp (bild ovan).

Andreas Cronhjort, universitetslektor i ämnet förbränningsmotorteknik på KTH, säger i tidningen Vi i Sollentuna att motorfelet (EGR-ventilen) som skapade verkstadsräkningen om 11 000 kronor är ett troligt följdfel av VW:s åtgärder efter dieselgate.

Det låter som en billig investering för den tyska fordonstillverkaren att skicka personalen att gå Sven Ove Hanssons (professor i filosofi på KTH) etikkurs för civilingenjörer