Spännande elbilskalkyl

Attraktiva påståenden, fräna filmer och udda artiklar… internet är fullt av allt från sanningar via önsketänkande till rena lögner. Inte sällan paketerat på ett attraktivt och förtroendeingivande sätt.

Ibland är det således helt klart läge att ägna sig åt lite viralgranskning. Särskilt som webbsidor som stödjer de egna åsikterna har en tendens att spridas via sociala medier och sedan studsa runt i olika filterbubblor.

Själv hittade jag en insändare i Gefle Dagblad häromdagen. Med viss spridningspotential i just sociala medier som Facebook och Twitter.

Under pseudonymen ”Korrekt elbilskalkyl” skriver en person, enligt egen utsago tidigare verksam som elektriker, hur dyrt det enligt henne/honom kommer att bli att ha elbil och laddstolpe hemma. Detta i relation till ett reklamblad från VW.

Peter Georén.

Kontentan lyder ungefär som följer: ”Rörlig kostnad per år = 14 000 kronor. Total kostnad = 118 000 kr/år vilket blir 78 kronor per mil om man kör 1 500 mil om året. Extremt hög elkostnad.”

Personen bakom insändaren skriver ”Kommentarer välkomna så att kalkylen blir korrekt”. Det här nappar jag förstås på omgående, och kontaktar Peter Georén som är föreståndare för Integrated Transport Reserach Lab, ITRL, på KTH.

ITRL är kort beskrivet ett labb där forskare jobbar med det mesta som har med transporter att göra, oavsett om det handlar om gods eller människor. Här ingår förstås elbilar som en stor och viktig pusselbit, och således är Peter Georén rätt person att fråga om kalkylen i insändaren är relevant. Ja, om slutnotan för ett privatperson verkligen landar på de summor som nämns.

Peter Georén är snabb och kortfattad; han menar att de antaganden som göres i insändaren är bristfälliga. Ja, sett från ett enda men väldigt relevant perspektiv.

– Det är inget fel på själva kalkylen, men snabbladdare är inte avsedda för privatpersoner. Att ha det kan jämföras med att äga en egen bensinmack, säger Peter Georén.

Han tillägger att bra kalkyler för normal elbilsladdare finns här.