Båt med eldriven jetmotor i Stockholms skärgård

För ett tag sedan kom det ett mejl till presstjänsten på KTH. En liten notis i en branschtidning hade inspirerat en frilansare att ta reda på mer om ett samarbete mellan studenter på KTH och Konstfack.

”Jag läste precis om en satsning på en ny CO2-fri båt som ett av era KTH-projekt har tagit fram i samarbete med Konstfack-studenter. Jag tror projektet går under namnet ”Gone fishing”. De lär ha gjort en båt med eldrivna jetmotorer som kan användas för turistfiske i skärgården. Jag skulle vilja ha med det i en artikel om miljövänligt fiske som jag håller på och skriver.”

När jag läst färdigt Nicolas Jändels mejl kommer jag snart att tänka på artikeln om vattenbilarna jag skrev för några år sedan, också det ett samarbete mellan studenter vid de båda lärosätena.

Ansvarig för det projektet var Anders Rosén, universitetslektor på institutionen för farkost och flyg vid KTH. Å ja, han har förstås även varit involverad i Gone Fishing.

”Förra året körde vi slututställningen på Konstfack, därav mindre exponering här på KTH. Bifogar rapporterna om fiskekoncepten så kan du se om det är något att skriva om. I år kör vi slututställningen här på KTH. Vi hörs om det framöver!”.

Glädjande. Det ska bli inspirerande att se vad årets studenter designar och kommer fram till!

PS. Bifogar pdf-filer som beskriver två av studenterprojekten, Archipelican och redan omskrivna Gone fishing. DS.