Hoppa till innehåll

Ett universitet växer fram

Att se hur ett universitet blir till är verkligen spännande. Grunden och rutinerna är lagda, regelverket är på plats och nu kan visioner och strategier ta över.

Som ledamot i styrelsen för nystartade Munster Technological University vid Irlands sydspets har jag haft förmånen att se hur MTU vuxit fram. Det nystartade universitetet är resultatet av en sammanslagning av två mindre och väldigt olika högskolor.

Det är alltid roligt och intressant att  jämföra olika lärosäten, med ödmjuk reservation för åldersskillnaden. KTH med snart 200 år i ryggen och en solid verksamhet som utvecklats till vad det är i dag. MTU är en ettåring, som just börjat gå eller snarare springa dock med sex olika campus och 18 000 studenter. MTU är Irlands andra tekniska universitet efter Technological University Dublin som grundades också efter en sammanslagning för tre år sedan.

MTU har ett brett forsknings- och programutbud alltifrån civilingenjörsutbildning till utbildningar inom sport och musik. Det ständiga dilemmat- specialisering eller bredd (kanske i spretigaste laget?) har varit en viktigt diskussionsfråga på mötena.

Som extern ledamot som ska stå för det internationella perspektivet har jag flera saker från KTH att spela in. Vikten av ett profilerat utbildningsutbud, den nära kopplingen mellan forskning och utbildning samt tydlighet och transparens i regelverken och givetvis innovation som  i denna region på Irland är enormt viktig.  (Apropå regelverk – som ny ledamot fick jag sätta tänderna i ett 147-sidigt dokument för Code of Governance i styrelsearbetet).

Det finns givetvis också mycket att lära från MTU. Den nära kopplingen mellan teknik å ena sidan och humaniora och samhällsvetenskap å den andra. Om jag leker med tanken att bygga ett universitet från grunden- vad skulle jag satsa på?
Mer tvärvetenskaplighet definitivt. Både i fråga om olika program och inom forskning. Med allt mer komplexa samhällsutmaningar behöver vi bli än mer kunniga på tvärsen – över disciplingränserna.