Elscootrar – en fluga eller årets framgångssaga?

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur man smidigast tar sig runt på Campus och tog då bland annat upp den sprillans nya tjänsten VOI. TJänsten, för de av er som inte hört om den, låter användaren genom en app hyra en elscooter och sedan lämna den var som helst.

Men hur kommer det sig att VOI bara kunde etablera sig i Stockholm på vad som kändes som en natt, varför susar det runt fler elscootrar på Campus än någonsin tidigare och kan man verkligen tjäna några nämnvärda pengar på att hyra ut elscootrar? Dessutom hur mycket påverkar stöld och reparationer deras affärsmodell? I klippet nedan får ni svar på alla frågor ni kan tänkas ha och mer!

Det som många amerikanska företag som Bird, Lime och Jump gjort är att de introducerat sin tjänst utan att få något tillstånd och sen förlitat sig på att den ska bli tillräckligt populär så att tillåtelse inte blir ett hinder. Problemet är att många städer i USA nu har förbjudit dessa scootrar till största del på grund av att scootrarna lämnas var som helst och ”skräpat ned” stadsbilden. VOI står inför samma problem här men förhoppningsvis är de och Stockholms Stad bättre på att komma på en rimlig lösning än dess amerikanska motsvarigheter!