Hoppa till innehåll

Studiebesök for life!

Jag har skrivit om Bontouch tidigare men företaget är värt att ta upp ännu en gång! I förrgår kväll var nämligen jag tillsammans med IT-teamet i Armada på deras kontor på Kungsgatan i Stockholm. Vi fick lyssna på två medarbetare som beskrev vad Bontouch är och hur deras process ser ut när de jobbar med projekt. Dessutom fick vi lära oss mer om skillnaden mellan Market Research och User Research och värdet av den sistnämnda.

Men innan jag berättar för mycket om själva studiebesöket så ska jag snabbt beskriva vad företaget håller på med! Bontouch pysslar med produktinnovation inom främst apputveckling men även inom relaterade teknikområden som VR/AR och webb. Utmärkande för Bontouch är att de verkar värdera design och interaktionsdesign högt och tar inga genvägar för att få ut en stabil och genomtänkt produkt. De har stora företag bakom sig som de utvecklat appar och vunnit priser för däribland SEB, SJ, Postnord m.fl.

En väldigt intressant och lärorik del av studiebesöket var just när vi fick lära oss om vikten av User Research och det aldrig ska förvirras med eller ersättas av Market Research. Vill man ta reda på marknadens förutsättningar, potentiella kundsegment och få en övergripande bild av vilka som kommer att vilja använda en tjänst/produkt ska man börja med just Market Research. Vill man sedan få en djupare förståelse för vem användaren är, vilka behov hen har, varför och hur hen använder befintliga lösningar så genomför man till fördel User Research. Det blir tydligt här att den sistnämnda typen av research främst består av kvalitativ data. För att ha godast förutsättningar för att lyckas med sin tjänst/produkt ska man således definitivt inkludera båda typerna av research. En annan term som ofta slängs runt i sådana här sammanhang är Usability Testing men detta lämpar sig när man har en prototyp eller produkt som man vill att användare ska testa för att man ska undersöka eventuella problem med designen, interaktionen, eller användarvänligheten i relation till funktionaliteten.

I slutet av besöket fick vi tillfälle att tillämpa vår nyförvärvade kunskap på ett Armadarelaterat exempel vilket var otroligt nyttigt 🙂

Resultatet av en brainstorming-session kring en feature vi ska implementera

// Oscar