Svar om webbutveckling och KTH

Jag pluggar Medieteknik som bekant och har valt ett spår på mastern som ofta hanterar webbaserade verktyg och ramverk. Dessutom jobbar jag som frontendutvecklare vid sidan av studierna så jag har bildat mig en ganska bra uppfattning om webbutveckling i relation till KTH. I veckan fick jag några frågor om Medieteknik, KTH och webbutveckling som jag svarar på här nedanför!

Fråga: ”Erbjuder KTH kurser i HTML, CSS, JavaScript, React, Node.js och liknande?”

Svar: Absolut! Jag kan lista de kurser som jag självt läst i min linje med webbfokus och som innefattar ovan nämnda teknologier (ett hett tips är att googla kurskoden för att lära sig mer varje kurs)!

”Mobilutveckling med webbteknologier | 7,5 hp | DM2518”, ”Interaktionsprogrammering och dynamiska webben | 7,5 hp | DH2642”, ”XML for Publishing | 7.5 hp | DM2517″ (något daterad kurs men man lär sig bl.a. HTML och XML). ”Databasteknik | 6.0 hp | DD1334” (snuddar vid konceptet API:er som är viktigt för utvecklare).

Dessa kurser innehåller sammantaget flera moment med javascript, CSS , HTML, React (eller Angular eller Vue). Värt att nämna är att de ovan nämnda kurserna skedde under det tredje året på min utbildning. Nu under masterutbildningen Interaktiv Medieteknik med spåret Visualisering använder jag mina kunskaper av react och d3.js i kursen  ”Informationsvisualisering | 6.0 hp | DH2321”. Det finns flera andra webbkurser som jag inte nämnt som t.ex. ”Internetprogrammering” där man lär sig mer om serversidan av webutveckling.

Fråga: Jag älskar ramverket React och tycker att Medieteknik låter som ett bra program. Hur skiljer sig den utbildningen med en yrkesutbildning för webbutvecklare och kan man bli webbutvecklare efter Medietkniksprogrammet?

Svar: Om du är helt övertygad om att du vill bli webbutvecklare och jobba med befintliga teknologier som React/Javascript så är nog Medieteknik en omväg eftersom man först i trean kan börja läsa webdev-kurser. Under de första tre åren är det mer prototypande, fysik, matematik och grafisk formgivning. Det jag tyckt varit givande med alla andra kurser dock är att man fått en enorm verktygslåda av olika sätt att angripa och lösa problem som man kan använda när man utvecklar. Dessutom får man ju som civilingenjör möjligheten att jobba med morgondagens teknik medan en yrkesutbildning utbildar dig i den teknik som finns idag (vilket kan vara begränsande).

Fråga: Om man är kass på matte men duktig på webbutveckling, måste man ändå prioritera att bli duktigare på matte?

Angående matten så möjliggör den att man kan komma fram till ännu smartare och effektiva lösningar som man annars nog inte kunnat komma på. Var inte orolig för matten på KTH, nästan alla klarar av dem om man ligger i. Tips kan vara att repetera lite gymnasiematte innan man börjar så att man är bättre förberedd.