Vad säger antagningsstatistiken?

Något som jag studerade noggrant inför att jag skulle söka utbildning var alla siffror på Universitets- och högskolerådets hemsida för antagningsstatistik (http://statistik.uhr.se). Antagningsstatistiken kan ge en indikation på var du kommer hamna baserat på de resultat du har men också vilka vägar du kan ta för att komma in på den där utbildningen du drömmer om.

Jag tänkte att vi kunde kolla lite på tre av de mest populär utbildningarna på KTH. Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, Civilingenjörsutbildning i datateknik och arkitektutbildning är bland de program som haft har flest antal sökande under de senaste åren. 

Även om antagningsgränserna varierar lite för varje nivå så går det ändå att få en uppfattning om vilka resultat som kräv för att komma in på de olika programmen.

Ni kanske redan var medvetna om att majoriteten kommer in på civilingenjörsprogrammen via betyg, men via statistiken blir det tydligt att även högskoleprovet och tekniskt basår är ett vanligt sätt att ta sig in? På arkitekt är det såklart även många som tar sig in via arkitektprovet.

//Malin

4 reaktioner till “Vad säger antagningsstatistiken?”

  1. Denna statistik är baserade på gymnasiebetyg. Antagningsgränserna varierar bland annat beroende på antalet sökande, antalet sökande i 1:a hand och hur fördelningen ser ut mellan de olika antagningsgrupperna. Sedan 2015 har till exempel antalet förstahandssökande till civilingenjör inom datateknik ökat med 40% vilket kan ha påverkat antagningsgränserna.

  2. Antagningsstatistiken är intressant för studenter som vill söka, förstås.

    De borde också vara intresserade av siffror på hur det går i studierna,
    dvs. hur många av de antagna på respektive program blir klara efter ett visst antal studieår (kalendertid efter antagning för uttagen examen, eller överhuvudtaget)?
    Kan man se denna statistik uppdelad på vilken kategori de tillhörde vid antagningen (alltså antagningsgrupp)?

    Jag har som studierektor på KTH fått höra genom åren att denna statistik inte är öppen,
    dvs. att det inte anses lämpligt att publicera den. Vet inte om det är sant, men tycker att den borde kunna publiceras om man har den. Vad kan vara så hemligt eller känsligt?
    Vi kan alla förstå att det kan finnas olika skäl att man inte blir klar ”i tid” som
    förstås måste tolkas olika vad gäller eventuella åtgärder.
    T.ex. ”det var för svårt”, eller ”man får jobb även utan examen”)

    Det vore också kul att se lite fler program. Varför inte allihop?

    Thomas S. studierektor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.