Hoppa till innehåll

Aleks fem år på KTH: Mina favoritkurser

Idag, som en del av min sommarserie, ska jag skriva om de allra roligaste kurser som jag har läst under min tid på KTH. Detta är mina favoriter, även om jag gillar de flesta kurser som jag har läst på KTH! 

Projektledning (år 1)

Sen innan jag började på KTH gillade jag projektledning. Jag var med och ledde flertal projekt på Scouterna under gymnasiet och var därför taggad på att lära mig mer om olika metoder och verktyg man kan ta hjälp av. I denna kurs gjorde man ett stort projekt, där man i grupper av fem skulle, om jag minns rätt, visa hur man skulle organisera ett flertal fabriker efter vissa förutsättningar som man fick av läraren. Man skulle planera ett projekt inom denna kursens projekt inom projektledning – lite inception haha, men det var superkul!

bild på fyra tjejer som fikar och pluggar
Mina kompisar jobbar för fullt på projektet

Databasteknik (år 3)

Kursen inom Databasteknik innefattade hur man kan bygga och hantera databaser. Mestadels av kursen bestod av att lära sig hämta olik information i databaser genom att skriva rätt kod i språket SQL. Dock fick vi även lära oss hur man bygger databaser på ett bra sätt. Vi gjorde ett projekt där vi fick skapa och använda en databas, vilket kändes väldigt praktiskt. Ärligt talat så känner jag att denna kurs kommer hjälpa mig mest när jag börjar jobba som business intelligence developer i augusti (ett inlägg om mitt framtida jobb hittar du här). I denna kurs fick man programmera i par, och gjorde projektet i grupper av cirka sex studenter. 

Programutvecklingsteknik (år 3)

Denna kurs läste jag samtidigt som databastekniken vilket var lite tufft men den är ändå en av mina favoritkurser. Kursen handlade om just vad den heter, nämligen lära sig utveckla program (i språket Java). Jag minns att vi till exempel fick programmera ett Pokémon-program där man kunde spela olika Pokémons mot varandra och träna dem. Vårt slutgiltiga projekt var att programmera ett spel. Jag och min programmeringspartner valde att programmera ett schackspel. Denna kurs kändes också praktiskt då vi fick programmera ett spel som jag sen kunde spela på min dator. 

Fysisk Interaktionsdesign (år 4)

Denna kurs ingick i min specialisering mot interaktion och visualisering och var väldigt annorlunda mot de flesta kurser som jag har läst på KTH. I många kurser har jag annars programmerat eller skrivit uppsatser, medans i denna kurs fick jag bygga olika saker. Vårt huvudsaklig projekt var att bygga något för en lekplats under vintertid. Min grupp valde att bygga en igloo-rutschkana där man valde ljud och färg på insidan av kanan innan man åkte ner. 

bild på Aleks med två klasskompisar framför en modell av en rushekana som ser ut som en iglo
Vår slutprodukt och min grupp

Ethical & Professional Issues in Computer Science (år 4)

När jag var i USA på mitt utbyte på University av Illinois at Urbana-Champaign läste jag en kurs om etik inom datateknik. Det var verkligen en annorlunda kurs då vi fick lära oss supermycket om olika etiska teorier, istället för att programmera eller lära mig om industriell ekonomi. Dock var allt anpassat till ingenjörsyrket och datateknik vilket var superintressant. 

Hoppas att du gillade första inlägget i serien och STAY TUNED för nästa inlägg nästa måndag! Kramar /Aleks