Vegansk bolognese aka veckans matlådor

Det finns väldigt många olika alternativ när det kommer till mat på och vid KTH. Men det ekonomiskt bästa alternativet är såklart att laga egen mat. Jag är verkligen ingen höjdare på mat och drar mig för att fixa matlådor. Min go-to matlåda innehåller därför en rätt som är väldigt enkel och snabb att laga, nämligen vegansk bolognese. Nu får ni ta del av receptet till min life-saver. Ska tilläggas att detta även är en av mina favoriträtter då den är så god!

Det här behöver du:

  • 1 morot
  • 1 gul lök
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 burk krossade tomater
  • 1,5 dl svarta belugalinser
  • 1 dl röd quinoa
  • 4 dl vatten
  • 2 msk grönsaksfond
  • 2 msk tomatpure
  • 1 tsk sirap
  • 2 dl havrefraîche
  • salt, peppar, oregano

Så här gör du:

Hacka och fräs lök, vitlök och morötter. Tillsätt resten av ingredienserna och koka i cirka 25 minuter under lock.

Sen är det bara att äta!

//Malin

Att klättra mot sina mål!

De senaste månaderna har jag och min tvillingbror hittat en ny hobby! Klättring!

Hur krystat det än låter så har klättringen fått mig att tänka på mina mål på ett mer handgripligt sätt. Att klara av att klättra upp för en svår klättervägg handlar egentligen om att lösa en stor mängd delproblem i följd innan ens krafter sinar. Likheterna mellan resten av ens liv är slående. Oavsett vilket mål man har så handlar det alltid om att ”klättra” upp för en vägg av problem och utmaningar. De båda innehåller kraftansträngningar, misslyckanden, smärta, endorfiner, ibland blod, men till slut så står man där på toppen och blickar över vad man åstadkommit.

Är det då inte passande att prata om det tydligaste målet jag har just nu? Nämligen att problem för problem, tenta för tenta, metodiskt arbeta mig mot att ta examen från min utbildning på KTH.

Fem snabba sätt att tackla en utbildning på KTH som om det vore klättring

  • Det finns alltid en matta som tar emot en. Den bokstavliga mattan dämpar de otaliga fallen från höga höjder och den bildliga mattan utgörs av vänner och familj när skolgången blir lite kämpigare.
  • Man förbereder sig en lång tid innan man faktiskt måste prestera. Man planerar, man övar, man rådfrågar andra, och letar efter nya lösningar.
  • Det handlar om att sätta en takt som man kommer att orka upprätthålla under hela vägen. Att klara av en civilingenjörsutbildning är ingen sprint, det är ett maraton. Likaså har man svårt att klara av en klättervägg om man går ut alldeles för hårt i början.
  • Ett misslyckande är bara ett misslyckande om man ger upp. Misslyckanden är någonting som drabbar oss alla men de av oss som faktiskt lyckas har vågat gå vidare från misslyckandena och försökt igen.
  • Det viktigaste: Glöm inte att ha kul under klättringens gång. Förutom att det är kul när man tar sig till nya höjder, så är ju klätterkompisarna de som förgyller tillvaron.

Mina nuvarande kurser

Jag tänkte att vi kan prata lite kort om de kurser som jag läser just nu. Allt som oftast läser vi tre kurser parallellt, under denna period  är dessa energisystem och hållbar utveckling, elektroteknik och finansiering.

Energisystem och hållbar utveckling, MJ1141 (9 hp): Denna kurs har som syfte att ge ett brett perspektiv på energisystemet i Sverige men har även en global utblick. Det är fokus på funderingar kring framtidens energisystem. Jag uppskattar att den här kursen har ganska varierande kursmoment. Vi har tillexempel besökt flera olika företag kopplade till energisystemet i Sverige och förra veckan satt vi i timmar och spelade brädspelet Power Grid.

Elektroteknik, MF1017 (6 hp): Kursen innehåller bland annat strömkretslära, elektrisk mätteknik, digital elektronik och mikrodatorteknik. Jag ska ärligt erkänna att jag har lite svårt att förstå allt som händer i den här kursen men vi har haft väldigt intressanta laborationer. I dag skapade vi till exempel ett program i C för att med hjälp av en knapp kontrollera en elmotor.

Finansiering, ME1311 (6 hp): Syftet med denna kurs är att man ska få en förståelse för finansiellt beslutsfattande och grunderna i företagsfinansiering.  I veckan ska vi ha seminarium i detta ämne. Seminariet baseras på en gruppuppgift som vi lämnat in där vi analyserat den finansiella situationen i ett verkligt företag. Om du frågar mig så är universitetsstudier är som bäst när man kommer nära verkligheten.

// Malin

Experiment: chiapudding del 1 & 2 & 3

Uppdaterar inlägget allt eftersom. Skrolla ner för senaste händelsen.

[Torsdag kl 22.49]

Jag har försökt flera gånger förut att göra chiapudding, men det har aldrig blivit lika bra svullnad på fröna som när man köper på fik. Diskuterade med min klasskompis Emma (som är chiapudding- och matlådeexpert) om vad det lyckade konceptet är. Vi kom fram till att min fördelning av mängden mjölk var för stor jämfört med mändgen frön. Inte särskilt uppskattat av plånboken att behöva ha mindre mjölk och mer frön.

Blandade en ny omgång av chiapudding och ställde in den i kylskåpet. Jag uppdaterar detta inlägg nästa gång jag kollar till puddingen!

[Torsdag kl 23.04]

Wow, den har blivit riktigt fast!

Jag rörde om den och lade till lite mer mjölk. Får se imorgon ifall det blir mitt fall. Nu får den stå i kylskåpet över natten. Det blir det en förhoppningsvis en god överraskning till imorgon.

[Fredag 08.02]

God morgon! Tog ut chiapuddingen ur kylskåpet och inspekterade förvandlingen. Puddingen blev lyckad, den var lagom fuktig och när jag vickade på glaset följde puddingen med i en något långsammare rörelse än om det hade varit ren mjölk. Det betyder att jag hittat rätt mängd av frön och mjölk. Om ni vill testa själva är måttet frön 1:2 mjölk.

Klart slut med detta inlägg!

Ett år på KTH

Hur ser ett akademiskt år ut på KTH? Såklart har någon tänkt ut en smart läsårsindelning för att studenterna ska kunna klara av att studera ett helt år. Ett år består precis som i gymnasiet av en hösttermin och en vårtermin (höll på att råka skriva vårttermin). Varje termin delas sedan in i två perioder.

Totalt sett har vi 4 perioder under ett läsår, och vi på KTH använder främst denna term för att beskriva när kurserna undervisas under året. ”Hade du tänkt plugga flervarren i P2 eller P3?”. De benämns som period 1 & period 2 (de tillhör höstterminen) och period 3 & period 4 (de tillhör vårterminen).

En period består vanligtvis av två kurser som lärs ut parallellt med varandra. I slutet av en period är det dags för tentaperioden som är normalt två veckor lång. Under tentaperioden sker ingen undervisning, utan enbart tentor, inlämningar, presentationer och eventuella laborationer. Här följer en grafisk representation av ett läsår för er som föredrar att lära sig nya saker visuellt istället för att läsa:

Ja, ett år är moturs i mitt huvud. Är det tvärtom för dig?

Period 2 är lite speciell, eftersom att tentaperioden hålls efter årsskiftet i januari. Tentaperioderna är representerade med den vackra röda sprayfärgen i Kubuntus motsvarighet till Paint. Dessutom finns det en mystisk omtentaperiod precis veckan innan skolan börjar i P1. Den är ökänd för att vara populär att anmäla sig till, men mindre populär att faktiskt gå på.

Ni kanske undrar varför vinterlovet och sommarlovet står inom citationstecken? Den frågan förtjänar ett helt eget inlägg.

Fira djurens dag!

Glöm inte att fira att det även är djurens dag idag*

* utöver kanelbullensdag, samåkningsdagen och vodkadagen.
Förra året lyckades jag fira alla fyra.

Härliga Distraktioner

När man har labbredovisningar, projektarbeten och tentaplugg som stundar så kan det tyckas kontraproduktivt att kasta sig iväg och göra något kul. Men, som jag gång på gång lär mig så finns det ett enormt egenvärde i att faktiskt släppa allt plugg ett tag och bara göra det man känner för.

Just idag drog jag och några klasskompisar till Täby för att spela pingis. Det är något speciellt med pingis asså. Det är som att pingisbord luktar gammal fritidsgård. Helt otroligt roliga stunder varvas med ögonblick av extrem frustration. Typ som livet. Eller plugget.

Kungliga kurser och WarGames

Kurserna jag läser nu i period 1 i årskurs 4 är en blandning av obligatoriska kurser och valbara kurser. Det ser ut som att jag läser otroligt många kurser, men flera utav kurserna läses under två perioder. Det är endast två av kurserna som bara går i period 1. Eftersom att jag läser på masternivå är mina kurser på engelska. Med den ledtråden kan ni lista ut vilken av följande kurser som jag har kvar sedan mina tre första år på KTH?

Artificial Intelligence DD2380
6,0 HP – [Obligatorisk] En kurs om grunderna i AI. Ingen tenta, istället programmeringsläxor, quiz, projekt och en liten uppsats om etiken som AI medför.

Privacy Enhancing Technologies DD2496
7,5 HP – [Valbar] Kursen tar upp integritetsskyddande teknologier som till exempel Tor (the onion router). Ingen tenta, utan vi studenter håller i seminarier där vi presenterar ett ämne och låter klasskompisarna få göra ett quiz. Sedan följer en rapport som examensmoment.

Program Integrating Course in Computer Science DD2300
2,0 HP – [Obligatorisk] Denna kurs ger 2 HP under hela år 4 och 5. Kursen handlar om att dela erfarenheter mellan äldre och yngre studenter inom samma masterprogram. Seminarierna kan till exempel handla om utbytesstudier eller jobb efter examen.

Introduction to the Philosophy of Science and Research Methodology for Computer Scientists DA2210
6,0 HP – [Obligatorisk] Kursen går över två perioder (P1 & P2) och består av läxor och ett seminarium varje vecka. Vi pratar om de fundamentala grunderna inom naturvetenskapen, något som en ingenjör bör kunna. Senast förra veckan var temat paradoxer, ganska spännande!

Operativsystem ID2206/ID1206
7,5 HP – [Obligatorisk] Denna kurs sträcker sig också över två perioder. Består av en tenta i januari och ett projekt där jag ska göra mitt egna lilla operativsystem i programmeringsspråket Rust.

Vår AI är precis lika cool som Joshua från filmen WarGames | Källa: pinterest.com

Jag tycker AI-kursen (artificial intelligence) är den mest roliga kursen jag läser denna period. Vi har fått programmera riktigt spännande problem. I helgen satt jag och min labbpartner och gjorde två AI-program som kunde spela Checkers och 4-i-rad (tic-tac-toe).

Tjuvstartar på bulldagen

Besökte ett företagsevent idag som riktade sig till IT studerande kvinnor. Med mig från kvällen tog jag alla peppande ord, men framförallt känslan av hur degen har lagt sig i magen. Vi fick välja sittplatser baserat på vilket fat av mat man ville sitta bredvid. Dumt nog valde jag VIP-platsen till det sockerlockande bullfatet. Efter två bullar, brieost, jordgubbar och X antal vindruvor kunde jag med gott samvete hoppa över kvällens middag.

Vad gör en ingenjör?

  • Vart ligger KTH?
  • Hur är det att plugga på universitetet?
  • Är det ohyggliga mängder matte?
  • Jobbar en IT-utvecklare i en mörk källare?

Om du någonsin har undrat över dessa frågor så har du kommit helt rätt! Det här är bloggen som ska hjälpa dig igenom alla dina funderingar kring hur det är att studera till ingenjör. I förra inlägget gav jag en snabb introduktion till vem jag är, men glömde självklart att presentera vem bloggen riktar sig till.

Du kan vara en förväntansfull gymnasieelev som längtar till studenten, en livsnjutare som rest jorden runt och börjar känna suget av att utbilda sig, en ambitiös person som hade jobbet kirrat innan gymnasiet var avklarat eller en dagdrömmare som snubblat över ordet ingenjör och börjat fantisera om vad en ingenjör gör.

More giants are needed! Are you one of them?

Vem du än är så är du mer än välkommen! Alla har vi olika vägar in till KTH, och varje resa som man gör på KTH är unik. Jag hoppas att min resa kan inspirera dig till att ta ett av dina största beslut i livet*.

*ingen press, du kan alltid ångra dig 😉