En helg i Provence

Har nu bockat av ett ställe jag länge velat besöka, Provence! Har velat åka dit ändå sen vi i högstadiet såg någon fransk film om en sommar just där. Det var helt fantastiskt. I slutet av november är där runt 15 grader och sol. Orten vi åkte till, Aigues-Mortes, har 350 soldagar om året!!!! Det ni! Det var jag, min kompis Andrew från Dublin, och min kompis Joshua från Sydney.

Lördagen började tidigt på Lyons centralstation, med en pain au chocolat från Paul. Så borde alla dagar börja!
Efter en tågresa på en dryg timme, och sedan en liten bussresa var vi framme! Detta är en klassik liten stads station i Frankrike. Känns inte som mycket ändrats på rätt länge.
Minst ett boulangeri/patisserie =bageri/konditori finns i varje liten stad! Här köpte vi frukost och lokala specialteter..
.. för att sedan gå till ett cafe och dricka kaffe och äta våra medhavda grejer! Så funkar det ofta i Frankrike. På bagerierna finns inga sittplatser, på cafeerna serveras ofta bara drycker och de har inga problem med om man har med sig grejer. Jag åt en supergod alldeles färsk baguette med skinka, majonnäs, dijonsenap, sparris och ruccola.
Vi mötte upp en kompis till Andrew som med sin bil tog oss runt i Provence. Här är utsikten från en liten förr i tiden romersk by! Såå stilla och lugnt och fint.
Här var en annan romersk gammal grej, tydligen höll romarna till där mycket precis efter Kristus födelse. Känns så larvigt att säga efter Kristus födelse! Fransmännen säger ”dans notre era”=i vår tid, tycker det är bättre!
Lunch åt vi på en italiensk restaurang i ännu en stad, St Remis. Detta var min rätt. Tagliatelle och MASSA parmesan. Jag såg nyligen första avsnittet av Masterchef på Netflix när de är i Modena där mycket parmesan tillverkas och blev sugen på det. De hade en sån där enorm parmesanost som man gräver ut parmesan från, hällde på en italiensk alkohol och tände eld på det och karvade sedan ut parmesanen som då var lite smält. Sen hällde de på pastan med en inte alls för gräddig sås, och blandade runt allt. Så gott!

Sen åkte vi till ”Pont du Gard”, också en romersk kvarleva. På den transporterades vatten, så man inte behövde gå ner och sen upp antar jag! Det kallas akvedukt tror jag.

Tröttsamma bebiskläder i en turistaffär! Senare ska jag bli.. Chef, superhjälte, motorcykelåkare, fotbollsproffs om jag är kille, supermatlagerska eller prinsessa om jag är tjej! Ibland märks att Frankrike inte riktigt kommit lika långt i jämställdhetsfrågor, för detta kan jag inte se säljas i Sverige.
På kvällen och åter i vår by åt vi middag på en typisk fransk restaurang, jag älskar sådana. Enkelt, jättegott, supermysig och inte för dyrt.

IMG_0888 IMG_0889

Dagen efter gick vi till en marknad, älskar de franska marknaderna.
Och köpte lunch som vi åt hemma hos kompisen! Här är Andrew.
Sen åkte vi till havet.

Upp och ner!! Inte meningen. Går inte att ändra! Här är vi iallafall i hamnen, tydligen Europas största "pleasure"hamn, hur många båtar som helst! Le Grau-du-Roi heter den.
Upp och ner!! Inte meningen. Går inte att ändra! Här är vi iallafall i hamnen, tydligen Europas största ”pleasure”hamn, hur många båtar som helst! Le Grau-du-Roi heter den.
Sen stranden!

Sen hem till Lyon! Idag måndag har återstår tre skolveckor här, och två helger. Vi hörs!

Profilbild
Josefin läser tredje året på civilingenjör i maskinteknik med fransk inriktning, där man i tvåan läser franska och i trean åker till ett fransktalande land, där hittills Frankrike finns. Hon läser höstterminen i Lyon. Målet är att bli säkrare i franska och få ett miljöombyte.