Hoppa till innehåll

Normandie

Jag har varit på franska sydkusten med min familj en gång, men utöver det är Paris den enda stad eller del av Frankrike som jag har besökt. Och vissa menar ju på att Paris inte ens är Frankrike, eller att huvudstäder tenderar att bli ordentligt annorlunda än resten av landet. Det var därför så himla roligt att åka iväg till Normandie och se hur det var där!

Jag och min pojkvän tog tåget från Paris. Det var ett direkttåg som tog runt två timmar och biljetterna kostade 25 euro per väg och person. Vi åkte till Trouville-Deauville som jag hade blivit tipsad av av mina franska vänner, tydligen åker Parisarna dit för att semestra lite, se havet och andas lite natur ni vet. Och himmel vad vackert det var! Staden var tvådelad varpå Deauville låg på ena sidan och hade beskrivits som den ”posha” delen där det var lite mer glam, och sen Trouville på andra sidan som hade beskrivits som mer mysig! Vi bodde i Trouville 🙂

För att beskriva enkelt var det som ett franskt Öregrund! Mest bara en massa restauranger och en hamn med båtar. Vi lyckades pricka in pangväder också så det fanns verkligen ingenting att klaga på. Folk var generellt supertrevliga och utöver dom svenskar som var på gruppresa och bodde på samma hotell som oss så var det bara fransmän haha. Och det fanns värsta stranden! Hur häftigt som helst, förstår att det är otroligt fint att hänga där på sommaren, och att Parisarna behöver komma ifrån Paris ibland.

Men ett perfekt tips om man vill se något annat än Paris men inte ta sig så jättelångt bort. Jag ska definitivt åka tillbaka! Här kommer lite av ett bildregn, som vanligt!

Åkte genom fransk landsbyggs påväg dit, mysiiiigt! Har inte sett natur på hela våren känns det som!
FullSizeRender (14)
Framme tidig eftermiddag och satte oss genast för sollunch! Rasmus åt Moules frites och besvärades nästan över mängden musslor, man kan ju inte lämna!
FullSizeRender (13)
Och jag var såklart på mitt allra bästa franska semesterfirar-humör
Under eftermiddagen promenerade vi sedan runt, det var verkligen en otroligt mysig liten stad!
Rätt kuperat också, denna kyrka fick man klättra upp till!
Och så kvällens magiska middag. Jag hade bokat in oss på ett ställe som jag hade läst skulle vara bra och genuint (det har nog redan framgått att jag HATAR att bli blåst på mat haha, betala överpriser för något som inte är värt, och vill man undvika det här krävs det lit efterforskning). Och vi blev inte besvikna! En otroligt trevlig tant som serverades oss hela kvällen och kvittrade på utan dess like! Vi åt räkor till förrätt, som slank ned så snabbt att jag inte hann fota och till huvudrätt fick jag en perfekt råbiff och Rasmus åt dagens kött vilket var en kalvfilé! Muuuuums
Min snygga pojkvän var nöjd. Jag skvallrade om att den trevliga kvinna som serverade hade påpekade till mig ”pas mal” (inte dåligt) trots att han inte pratade franska. Mitt val av kille alltså, inte så pjåkigt trots den bristande språkkompetensen! Han tyckte tydligen det var underhållande.
Och sen på onsdagen gick vårat tåg vid 13-tiden så vi åt frukost på hotellet och sen strosade vi runt i hamnen innan det var dags att gå till tåget.
Hamnen var hur vacker som helst, och vädret alltså. Otrolig tur!
Och kolla stranden!
Trouville var verkligen en höjdare, ska komma ihåg att tacka min klasskompis ordentligt för tipset!

Det var ett dygn i Normandie! Sen åkte vi tillbaka hit och hängde i Paris några dagar innan Rasmus skulle åka hem igen (trots att jag föreslog att han skulle stanna här till juni..). Vad vi har gjort dessa dagar kanske kommer i ett senare inlägg! Nu ska jag gå ut i den 25 grader varma Pariskvällen och försöka hålla tankarna borta från hur tråkigt det är att han har åkt. Hej sålänge!

Profilbild
Hej! Jag heter Åsa Östman och bor för tillfället i Montreal, Kanada. Häng med!