Sagan om färdmedel och infrastruktur

Att ta sig runt i Nairobi, eller Kenya överlag är inte direkt lika rättframt som i Stokholm, så för dig som går i tankarna att ta en tripp söderut kommer här en liten primer i hur saker går till här nere.

För det första, trafiken är i konstant och fullständigt kaos. Kenyaner kör riktigt uselt och trafikpolisen är ordentligt korrupt. Jag har hört historier om hur polisen åker ut och saboterar trafikljus bara för att få en anledning att dirigera trafik själva och haffa folk så dem kan utfärda nonsenböter. Trafikläget lämnar mycket att önska, men med lite erfarenhet under bältet finns det ändå flera trevliga sätt att ta sig runt, utan en privat chaufför.

Du kan gå. Promenad är väldigt trevligt och Nairobi är generellt en väldigt härlig stad att gå i. Så länge du inte råkar knata in i fel område mitt i natten. Det är framförallt charmen med att ha den extremt vackra miljön som Afrika erbjuder, tillsammans med den blandade mixen av bra och värdelös infrastruktur som gör det speciellt. På ena sidan vägen kanske du har sprudlande grönska, men vänder du dig om så står någon och bränner en hög med plast. Och ser du dig inte för kommer du sätta foten i ett vidöppet kloakhål.

Det är dock extremt många Kenyaner som promenerar långa sträckor varje dag för att komma till sitt arbete och när du är ute och rör dig kommer du se massa färgrika karaktärer och det bli aldrig tråkigt, förens himlavalven öppnar sig och det börjar spöregna.

Du kan åka Matatu. Det lokala buss-systemet är det billigaste och vanligaste sättet för folk att röra sig längre sträckor. Det oreglerade kulturen som Nairobi erbjuder har gett upphov till en fasligt massa häftiga bussar. Tänk dig att varje SL buss gjorde det till sin grej att bli helt unik och erbjuda sin alldeles egna klubbupplevelse. Många matatus är helt vanliga minibussar, men de som åker speciella sträckor eller lite längre har pimpats totalt och är en upplevelse du inte hittar nån annanstans.

Samtidigt är så gott som alla trafikolyckor i landet på grund av matatus. Dom har ett helt värdelöst system för att strukturera sina rutter, kör sämst och mest aggressivt av alla. Pröva nån gång för skoj, men gör det inte till en vana.

Bromsarna släppte på en matatu så den rullade bak och välte utanför vår lägenhet

Du kan åka taxi. Det finns dels lokaltaxi överallt, som är ganska vassa på att försöka blåsa nyanlända om dem får chansen. Och sen har du rideshare appar som taxify och uber. Under hela vår vistelse här har vi nästan uteslutande åkt taxi, och så länge man delar ofta så blir det ganska överkomligt. Dyrare än ett SL kort i Stockholm om man är ute och färdas mycket, men jag tycker det är rimligt och taxichaffisar är alltid väldigt härliga.

Alldeles nyligen hölls det en strejk för bättre priser i Nairobi. Det var dels lite komiskt för det är inte de mest välorganiserade fackföreningarna som är aktiva här i stan. Men det var också ganska våldsamt och de som blev påkomna som strejkbrytare blev ordentligt bestraffade. Vandaliserade bilar, misshandel och massor av hot. Lyckligtvis gick strejken över snabbt och åtminstone taxify gick med på högre priser vilket är väldigt rimligt för det var praktiskt taget omöjligt att göra någon vinst över huvud taget. Det är också vanligt med motorcyklar som erbjuder taxitjänst, vilket är mycket billigare, men det är inte det säkraste heller.

Allt som allt, staden är en total soppa och ska du åka nånstans bör du ta ut ordentligt med marginal. Men allt eftersom åren går kommer saker reda upp sig. Bara regeringen kan lyckas få polisen att sluta paja trafikljusen.

Fortsättning följer…