Fullt av robotar och skinande bilar!

Som jag berättade i mitt förra inlägg, så besökte jag BMW Werk i måndags. Då det är hög sekretess på ett företag som BMW, så har jag inga bilder från besöket. Rundvandringen på fabriken var 2,5 timmar lång, och jag fick under den tiden se hela processen från press av chassi till färdig bil. På enbart avdelningen där man konstruerar själva karossen till bilen, finns det 1300 ABB-robotar. Avdelningen är helautomatiserad, och det fanns inte många människor som syntes till där. Robotarna gör alltså allt från att borra till att montera och svetsa, och allt sker på löpande band. Vår guide förklarade också att de som arbetar på pressavdelningen inte bär hjälmar, då det inte skulle hjälpa om arbetarna skulle råka få de tunga pressmodellerna över sig.

Utanför entrén till BMW Werk!

Anledningen till att fabriken är så pass automatiserad, beror på att fabriken ligger mitt i München, och har därför inte längre utrymme att växa på bredden, utan måste utvecklas på höjden istället. Problemet är då istället, att varje våningsplan blir för tungt, så fabriken är även väldigt begränsad på höjden, men problem skapar kreativitet! Fabriken har totalt sett drygt 2000 robotar och ungefär 8000 medarbetare. I BMW Group ingår inte enbart BMW, utan även Rolls Royce. Under visningen fick vi även se motorerna till en Rolls Royce och en MINI, där guiden berättade att medan det tillverkas hela 1000 bilar från BMW varje dag, så tillverkas det 30 Rolls Royce-motorer om dagen (dock inte i München).

”Where too much is just right”

Hösten 2016 fick jag chansen att åka med min pappa ner till Berlin på motorcykel för att besöka BMW Motorrad Werk (BMW-fabriken för motorcyklar) där. På samma sätt som bilfabriken ligger mitt i München, ligger motorcykelfabriken mitt i Berlin, och har därför samma problem med begränsat utrymme. Motorcykelfabriken i Berlin skiljer sig dock väldigt mycket från bilfabriken i München. Trots att fabriken i Berlin är väldigt modern, så går det knappt att jämföras med fabriken i München. Jag fick nästan en chock av att se så många robotar på bilfabriken, eftersom det inte alls var vad jag hade förväntat mig (med motorcykelfabriken i minnet). En fantastisk upplevelse, helt enkelt!

Lite billigare än de riktiga motorcyklarna, men leksakskopiorna är fortfarande väldigt välgjorda!
Signe Stéen
Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt tredje år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik med en internationell inriktning inom tyska. Jag kommer under läsåret 2019/2020 att studera på Technische Universität München (TUM). Jag har studerat tyska i 1,5 år och tyska är nu det fjärde språket som jag lär mig. Här på bloggen kommer ni att kunna följa mina nyfunna erfarenheter av hur det är att studera utomlands på ett språk som jag så nyligen börjat lära mig, men ni kommer även att få följa med mig när jag lär mig mer om förbränningsmotorer och motorsportsteknik, samt utforskar den bayerska kulturen såklart!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *