TU München – digitalt!

Precis som på många andra universitet runt om i världen just nu, så pågår studierna på TU München digitalt. Det innebär att föreläsningar, övningar och andra lektioner som i vanliga fall hade skett i en sal eller ett klassrum, numera hålls online.

I början anmälde man sig till de kurser som man tänkt läsa under terminen via TU Münchens kurssida (gick till på samma sätt som inför höst-/vinterterminen innan Covid-19). Om man inte hamnade i kö, så får man tillgång till kursen på Moodle (en motsvarighet till Canvas för KTH). Där brukar det finnas föreläsnings- och övningsmaterial, hemuppgifter, och gamla tentor (om kursen vill ge ut några extentor, då det varierar väldigt mycket från kurs till kurs).

På Moodle finns nu även föreläsnings- och övningsvideor. De allra flesta är förinspelade, vilket jag tycker är jättebra då man kan anpassa det till hur ens dag ser ut, istället för att man måste anpassa sig för tiden till föreläsningen! Det finns även forum på Moodle, där man kan be om hjälp, eller fråga saker som man i vanliga fall hade kunnat fråga på föreläsningarna eller övningarna.

Jag tycker ärligt talat mycket bättre om det digitala systemet än det fysiska. Att hänga med på en föreläsning är inte alltid superlätt (särskilt inte på tyska) och då är det kanon att man kan pausa i föreläsningen när man vill för att anteckna, ta reda på något mer, eller fundera över vad som just gåtts igenom. Självklart saknar jag att vara på Campus, och främst lider jag av att jag måste sitta hemma och plugga, då jag pluggar bäst på bibliotek – eftersom att det är lätt att bli distraherad när man är hemma. Jag har dock blivit mycket bättre på att disciplinera mig själv när jag pluggar i lägenheten – så det är också skönt att man kan vänja sig!

Jag hoppas såklart att allting kan gå tillbaka till det vanliga så snart som möjligt, men jag hoppas också verkligen att universiteten nyttjar den digitala möjligheten i fortsättningen, så att man lättare kan få tillgång till material online. Det behöver inte alls ha med lathet att göra, utan att man snarare kan få tillgång till föreläsningen om man exempelvis är sjuk eller har fått något annat förhinder, och då inte behöver fiska efter föreläsningsanteckningar från någon klasskompis! Det borde även kunna öka statistiken på godkända tentor, då studenter kan hänga med på föreläsningar i sitt eget tempo, alternativt se om föreläsningarna när man kommit hem från skolan (eller tentapluggar) i repetitionssyfte.

Signe Stéen
Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt tredje år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik med en internationell inriktning inom tyska. Jag kommer under läsåret 2019/2020 att studera på Technische Universität München (TUM). Jag har studerat tyska i 1,5 år och tyska är nu det fjärde språket som jag lär mig. Här på bloggen kommer ni att kunna följa mina nyfunna erfarenheter av hur det är att studera utomlands på ett språk som jag så nyligen börjat lära mig, men ni kommer även att få följa med mig när jag lär mig mer om förbränningsmotorer och motorsportsteknik, samt utforskar den bayerska kulturen såklart!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *