Stipendium för utbyten- del 2

Hej igen!
Jag är en stark förespråkare av att söka stipendier och fick upp ögonen för hur mycket pengar det finns att hämta utan att det behöver kräva mycket arbete i samband med mitt första utbyte i Colombia. Om du ska åka inom EU och får Erasmus kanske du inte har lika stort behov av stipendier som människor som ska åka till andra länder, men pengar är alltid bra att ha och jag tycker alltid det är värt att söka om behov finns!

Jag lyckades få stipendier som finansierade (tillsammans med CSN) båda mina utbyten till Colombia och Australien, här är mina främsta tips!

• Börja i tid. De flesta stipendier har bara en eller två ansökningsperioder per år och de kan sammanfalla lite när som helst, så det är viktigt att hålla koll på!
  • Det är viktigt att hitta relevanta stipendier! Det finns flera organisationer och stiftelser som uppmuntrar internationella erfarenheter för studenter och som riktar sig åt just studenter som ska på utbyten. Som Ludvig skrev kan det ta tid att hitta dessa, men databaser som global grant är bra att börja med. Jag skulle verkligen rekommendera att fråga andra studenter om tips (t.ex. andra människor som åkt på utbyten) om vilka stipendium de ansökt om, det kan man spara mycket tid på. Jag kollade inga sidor där man fick betala för att de skulle hitta relevanta stipendier åt en, utan hittade rätt många ändå.
  • Lägg tid på att skriva ett bra motiveringsbrev. Från min egna erfarenhet tror jag att motiveringsbrev är bland de mest viktiga, om inte det viktigaste elementet i en ansökan! Var personlig, anpassa brevet efter organisationens syfte och viktigaste av allt – motivera på vilket sätt pengarna skulle hjälpa dig som student och din framtida karriär. Utöver uppenbara skäl, så som att man behöver pengarna till boende och aktiviteter etc., skrev jag t.ex. att ett utbyte skulle gynna mig eftersom jag vill jobba utomlands och det hade kunnat stärka mig på ett professionellt plan i och med utvecklade språkkunskaper och så vidare. Motiveringsbrevet kan man återanvända till flera stipendieansökningar så det behöver inte kräva så mycket tid och energi för att söka!

Sammanfattningsvis är det väldigt värt att söka stipendier- det behöver inte kräva mycket tid och energi och du behöver inte ha en perfekt ansökan eller perfekta betyg för att få dem. Som Ludvig skrev är det en väldigt bra timlön när du väl får ett (för jag lovar, det får du!)

Ha det bra och ställ gärna fler frågor om du har några!
// Iva

Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)