Frågor och svar om att göra ett utbyte i Colombia

Hej allihopa! I detta inlägget tänkte jag svara på några frågor som jag fått ofta gällande mina utlandsstudier (MFS projekt) i Colombia. Om ni har flera frågor så tveka inte på att höra av er!

• Hur viktigt är det att kunna bra spanska?
    Under tiden vi bodde i Leticia (stad på ca 50 000 invånare mitt i djungeln) stötte vi på ett fåtal människor som pratade engelska, och då var vi ändå där i två månader. Då var man såklart begränsad om man ej talade spanska men det positiva var att man lärde sig så otroligt mycket när man är tvungen att prata och förstå språket för att ta sig runt! En annan positiv aspekt var att lokalbefolkningen aldrig fick mig att känna mig dum när jag försökte prata, utan jag kände mig alltid rätt avslappnad och var inte rädd för att säga fel eftersom de alltid bara ville förstå. Jag klarade mig bra trots att jag bara läst spanska A1 några månader innan jag åkte dit! I de större städerna (Bogotá, Lima etc) var det dock mycket vanligare att lokalbefolkningen kunde prata engelska, i t.ex. butiker, hotell osv.
  • Hur dyrt är det att leva?
    Colombia är generellt billigare än Sverige, särskilt när det kommer till boende och nöjeslivet. Jag och mina kompisar bodde visserligen hos en colombiansk familj och delade två sovrum mellan oss 5, men vi betalade cirka 500 kr var varje månad vilket inte är några pengar alls. Att äta mat ute var också billigare än i Sverige, dock tyckte jag att varorna i affärerna (i typ mataffärer) låg ungefär på samma prisnivå som hemma.
  • Vad är de största fördelarna och nackdelarna med att göra utbyte i Colombia?
    De största fördelarna tyckte jag var mångfalden (som jag nämnde i mitt förra inlägg) vilket gjorde det perfekt att resa och uppleva massa olika platser. En av de största fördelarna med MFS generellt är också att man får uppleva samhället och interagera med lokalbefolkningen på ett sätt som ej är möjligt när man är turist. Sedan var människornas gästvänlighet och lättsamhet ett stort plus! Att Leticia var så himla annorlunda än hemma var en sak jag tyckte var en nackdel när jag kom dit. I början var det svårt att anpassa sig till 100% luftfuktighet dygnet runt, konstig mat, inte kunna kommunicera problemfritt, trögt internet och inte ha bekvämligheten man har hemma helt enkelt. Men när jag kollar tillbaka på det var det bara lyxproblem och snarare en fördel att utmana sig själv och uppleva något man inte är van vid, och man vänjer sig så himla fort!
  • Är det farligt att vara i Colombia?
    Nej! Denna frågan fick vi väldigt ofta, haha. Det är klart det finns områden man ska undvika (som i vilken annan storstad egentligen), men det gäller bara att ha sunt förnuft och lyssna på vad lokalbefolkningen/internet säger. Colombia har förändrats mycket under de senaste åren och har börjat attrahera allt fler turister som inser att man inte blir ihjälskjuten så fort man kommer dit…

En av mina favoritbilder från Colombiaresan. Här tog vi en spontanöl med killarna vi jobbade med efter en tuff arbetsdag i en av byarna längs Amazonasfloden. Eftersom vår spanska var begränsad blev det inte så mycket snack men vi hade väldigt kul ändå!
Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)