Visum för utbyte i USA + sagan om I-94

Hej igen! I detta inlägg tänkte jag berätta hur man går tillväga för att söka visum för längre USA-vistelser! Först kommer ni få läsa om två olika studentvisum som finns och hur man går tillväga för att ansöka om dem, hur mycket de kostar samt hur mycket tid hela processen tar. Därefter kommer ni få läsa sagon om I-94, som handlar om när jag tog mig in i USA och gränskontrollanten skrev in fel visumstatus på mig…

Processen: Jag har ansökt om visum två gånger, första gången med visumstatus F1 för ett sommarjobb på Caltech i Kalifornien och andra gången med visumstatus J1 för utbytesstudier i Texas. Hur vet man vilken status man ska ansöka om? Detta behöver man inte tänka på! Jag fick ett I-20-dokument för Caltech och ett DS2019 för Texas, på vilka bland annat denna information stod. När man väl har fått detta dokument kan man bara följa stegen i ansökningsprocessen här. Detta inkluderar att noggrant fylla i formuläret DS-160, vilken består av frågor om allt ifrån hur gammal man är och vilka länder man varit i de senaste 5 åren, till om man är medlem i en terroristorganisation, har tvättat pengar eller är spion.

Kostnad: För att slutföra sin ansökan behöver man sedan betala ca 3000-4000 kr totalt i avgifter (för SEVIS I-901 samt MRV Fee).

Tid: Efter man mottagit dokumentet från sitt utbytesuniversitet, fyllt i DS-160 samt betalat avgifterna, behöver man boka tid på den amerikanska ambassaden i Stockholm. Väntetiden kan variera rätt mycket och hur det ser ut nu i pandemitider vet jag inte. Totalt sett för mig tog det några timmar att fylla i formulären ovan, ca 2 veckor tills nästa lediga tid på ambassaden, och väl på plats tog det ca 2 timmar. Slutligen skickas visumet (om det godkänts) hem till dig, vilket för mig tog ca 1 vecka.

Okej, dags för story-time!

Sagan om I-94 📙

När man åker in i USA med visum får man en I-94-stämpel (om man kommer in det vill säga, men det gör man! se bara till att ha med alla papper utskrivna). På den står det vilken status man har, i mitt fall J1 för utbytesstudier. Men… Man får också en elektronisk version som man ska ladda ner och skicka in till Universitetet. På denna version stod det F1, som är ett annat studentvisum som inte gäller för utbyte (det var F1 jag hade för Caltech). Därmed började en jakt på att fixa detta. Vad kunde hända annars? Ingen aning, men det stod överallt att det var jätteviktigt att det stod rätt, och man bråkar inte med den amerikanska ”Border Protection”.

Jag ringde först Chicago Airport Customs & Border Protection (CBP) eftersom jag fick stämpeln där. De sa åt mig att ringa USCIS (US Citizenship and Immigration Services). Så jag satt i 30 min telefonkö. Sen svarade en man. Han visste inte så mycket men kollade upp och sa att jag kunde fylla i ett papper och skicka till dem; tror det var I-120. Det skulle bara kosta 400$. Fyra tusen spänn för en bokstav? F till J. Men det var ju de som hade klantat sig?! Som tur var bröts samtalet precis efter detta (dålig teckning i rummet), så jag bytte spår och gick till Texas Global (där fanns personal som har hand om bl.a. inkommande utbytesstudener) och hängde där ett bra tag.

De rekommenderade mig att ringa Austin Airport CBP. Från dem fick jag en email-adress till ett kontor i Dallas, Texas. Mailen kunde även bekräftas av personalen på Global som visste att den adressen hade fungerat förut men inte visste om den fortfarande gjorde det. Så jag testade, och inkluderade alla dokument jag hade. 2 timmar senare: ”Couldn’t deliver your email. Will try again in 1 day, 17 hours”. Jahapp. Väntade två dagar. Mailet gick inte iväg. För stora filer? Komprimerade dem. Testade Google mail istället för KTH-mailen. Ingen lycka. Rätt mail? Jadå. Eller?

Suck… I det låånga domän-namnet: ett f skulle ha varit ett s. Så jag fick mer förståelse för att det är lätt hänt att EN bokstav blir fel hehe… Skickade in allting igen. Höll tummarna. En dag senare kom ett svar: ”The I-94 has been updated.” The End.

Att ta med sig från detta inlägg:

• Att söka visum är INTE svårare än en kurs på KTH. Det kan vara lite krångligt i början, men det finns tydliga instruktioner kring hur, var och i vilken ordning man ska fylla i saker.
  • Fråga om hjälp om du fastnar! Du känner kanske någon som sökt visum förut? Du kanske kan hitta en utbytesambassadör på KTH som ansökt tidigare? Du kanske kan fråga din utbyteskoordinator om kontaktuppgifter till studenter som åkt till ditt utbytesuniversitet tidigare?
  • Om det blir krångligt med visumet som det blev för mig: Allt löser sig, ge det bara tid så blir det bra!
  • Det finns hjälp att få! Gå till motsvarande ”Texas Global”-kontor och berätta vad som hänt! De är väldigt hjälpsamma!

Ha det bra och glöm inte att jag finns på fråga en student om ni har frågor!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823