Det bästa med samt saker att inte missa i USA

Nu börjar vi närma oss slutet på Nordamerika-temat och jag vill därför passa på att avsluta med några olika listor: Det bästa med USASaker att inte missa, samt Det ni kanske inte visste om USA.

Det bästa med USA (subjektivt? ja):

• Sportaktiviteter! Som ni kanske såg i mitt tidigare inlägg finns det mycket att sysselsätta sig med om man gillar att vara aktiv! Detta prioriteras mycket!
  • Anordnade aktiviteter! Detta gäller nog egentligen oavsett var man åker. Det finns ofta många aktiviteter som är till för utbytesstudenter/sommarjobbare till ett billigare pris! Utnyttja detta och boka! Jag åkte t.ex. till NASA Houston, Rodeo San Antonio, Neon Cruise Los Angeles, samt Hollywood Bowl.
  • Roadtrips! Försök haka på folk som gör utflykter! Har du tur kanske någon du lär känna har bil och då kan man åka till många fantastiska ställen. Har man lovvecka eller långhelg kan man även bege sig till andra stater med helt annan natur!
  • Vädret! Åker man till den sydliga delen av USA har man goda chanser till mycket sol och varmt väder!
  • Folket! Amerikaner är i allmänhet väldigt pratglada och trevliga! Detta leder till en inkluderande och välkomnande atmosfär oavsett om man är i en butik (vi stod t.ex. och pratade med personal på Walmart i 10 min för att han hörde att vi pratade om några kurser vi läste, och som han läst tidigare) eller om man är hemma hos någon.

Saker att inte missa:

• Köp en cykel! Hade det inte varit för pandemin hade jag troligen inte köpt en cykel och begett mig ut på så många solorundor runt Austin. Detta var dock riktigt härligt och det fanns så många sidor av staden jag inte hade sett utan detta köp; cykelvägarna ner till downtown och runt floden var oerhört trevliga. Dessutom upptäckte jag att det fanns en mini-canyon bara 1km från där jag bodde i riktningen bort från Campus.
  • Maten! På flera studentboenden ingår matkort (gäller framför allt dorms och co-ops), vilket innebär att man äter den mesta av maten där. Jag föredrog att laga min egen mat (eftersom man då fick gå och handla och se de amerikanska sortimenten) samt gå ut och äta på olika ställen. Jag åt mycket god BBQ samt TexMex i olika former, med Quesadillas och Burritos som några favoriter.

Det ni kanske inte visste om USA:

• Kollektivtrafik! I Los Angeles är denna kanske inget att skryta om, men det beror på stadens storlek och att det därmed tar otroligt lång tid att ta sig kollektivt från ena sidan av staden till den andra. Men i Austin, som är en mindre stad, var bussystemet fantastiskt! Det härliga var också att det var gratis för studenter med sitt studentkort, vilket gjorde att man kunde åka och handla, ta sig till aktiviteter, samt till downtown och hem väldigt smidigt med buss.
  • Att så mycket var gratis på campus! Detta är dock rimligt med tanke på hur mycket pengar det kostar att gå på universitet i USA… Att gym, simbassänger (både inne och ute), bio, cirkusföreställningar, kollektivtrafik m.m. skulle ingå hade jag inte tänkt mig iallafall!

Med de listorna tackar vi USA för denna gång. Jag hoppas ni fått ut något av de senaste USA-inläggen och att ni blivit mer taggade på att ta ett ubyte eller sommarjobb där någon gång. Trots mycket kaos på sistone (väldigt tråkigt…) tycker jag det är ett grymt land; det finns otroligt många trevliga personer, oerhört vacker natur, och många möjligheter!

Ta hand om er och ha det bra!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823