Mitt MFS projekt i Colombia

Hallå igen! I detta inlägget tänkte jag berätta mer om mitt MFS projekt i detalj, hur vi kom i kontakt med projektet och vad man bör tänka på innan man åker iväg.

Från första gången jag hörde talas om MFS visste jag att jag ville åka eftersom jag såg det som en unik möjlighet som jag var tvungen att ta vara på! Jag började spåna på idéer tillsammans med min kompis som också var sugen på att åka, och vi kom rätt tidigt i kontakt med den svenska välgörenhetsorganisationen Ankarstiftelsen via min bästa kompis mamma som jobbar där. Ankarstiftelsen är en organisation som jobbar med bland annat vattenprojekt i Amazonasregionen i Colombia. De hade ett projekt som gick ut på att installera solceller som skulle driva en vattenpump i en av byarna längs Amazonasfloden, vilket passade som handen i handsken med vår utbildning! Vi hade tur att tre tjejer i vår klass också kom i kontakt med samma välgörenhetsorganisation, och fick ungefär samma projekt fast i en annan by. Det slutade med att vi bodde ihop nere i Leticia och gjorde i princip allt ihop!

Bland de första dagarna i Colombia på en Amazonastur
Här är vi med vår Colombiapappa, Reinaldo! Det var hos honom och hans fru vi bodde hos under 2 månader
En intressant upplevelse var matkulturen nere i Amazonas. Varje restaurangbesök upplevde vi en ny, väldigt intressant kombination av ingredienser….

De första veckorna var vi lite bortkomna haha, allt var väldigt nytt och annorlunda. Men efter några veckor fick vi verkligen in en rutin av att vakna tidigt, skriva uppsats, handla och laga lunch, siesta (såklart) och äta middag och spela kort. Väldigt chill vardag helt enkelt! Några dagar i veckan var vi även ute i byarna och jobbade praktiskt samt lärde känna folket i byn. Det var så spännande!! Lite bilder från det:

Båttur runt 40 min till byn Canaan där vi gjorde vårt projekt
Lek med barnen var alltid ett måste!
Men också jobb! Här mätte vi vattenkonsumptionen i hushållen

Så fin miljö runt byarna och Leticia. Vårt projekt gick inte riktigt som tänkt då vi hade planerat att installera solceller till byns vattenpump och hade beställt utrustning från ett colombianskt företag innan vi åkte från Sverige, men (som vi hade blivit förvarnade innan) gick det inte som tänkt eftersom delar av utrustningen aldrig kom. Då kändes det surt men det gäller att vara anpassningsbar! Eftersom solcellerna faktiskt kom i tid så kunde vi börja planera var de skulle byggas och vi började även bygga solcellsstrukturen med några andra lokalbor från välgörenhetsorganisationen. Och allt löste sig med kandidatarbetet med! Allt löser sig alltid 🙂

Om ni har frågor eller något särskilt som ni vill att jag ska ta upp är det bara att kommentera! I nästa inlägg tänkte jag beskriva en vanlig dag i Leticia.

Ha en bra helg!

Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)