Kulturkrockar USA/Europa

Hej igen på er!

Vi beger oss nu in i det sista temat för våren: kulturkrockar! Sådana är vanliga att stöta på när man är utomlands, och framför allt när man bor utomlands en lite längre tid. I detta inlägg tänkte jag dela med mig av några exempel från mina vistelser i USA.

Vi börjar med pengar. Här har jag flera exempel!

• Till att börja med räknas inte moms in i priset, så det blir ofta dyrare än vad man tänkt sig. Det räcker alltså inte med en $10-sedel för att köpa något som står att det kostar $9.99 (det fick man lära sig den hårda vägen). Momsen brukar ligga på omkring 8% men varierar från delstat till delstat.
  • Sen har vi dricks, som också gör det dyrare; man ska gärna ge minst 15%. När jag skulle ta en förbokad shuttle från LAX (flygplats i LA) till Caltech så hade jag redan slagit in $3 dricks vid onlinebokningen. Jag tänkte att jag därmed skulle slippa ge dricks efter körningen, men där hade jag fel. Chaffuören blev smått irriterad och sa att den dricksen inte går till honom, så jag fick ge honom några dollar på plats.
  • Att ”cash is king” stämmer rätt bra. Man kan betala med kort typ överallt, men många väljer fortfarande cash och dricks ges ofta så (förutom på restauranger möjligtvis). En av mina närmsta kompisar i Texas var en utbytesstudent från Tyskland, och enligt honom använde inte USA cash mycket alls jämfört med i Tyskland. Jag sa att jag i Sverige inte rört kontanter på år… 🙂
  • Två gånger har jag varit med om ”Free X”, där X en gång var meditationsböcker och en annan gång var en tidning från dagen efter John F. Kennedy sköts. Där trodde jag att ”Free” betydde gratis, men riktigt så var det inte. ”They are free, yes, but donations are welcome” (läs expected). De var alltså gratis i den benämningen att man själv fick välja hur mycket man ville betala. Jag betalde en dollar för en bok, men tog tidningen gratis (vi sa flera gånger att vi inte var intresserade men han sa att den var gratis, så när vi väl tog den gick vi bara därifrån trots hans efterföljande tjat om donationer).

Sen har vi pratgladheten! Amerikaner är intresserade på ett helt annat sätt när det kommer till främlingar.

• En gång när vi skulle betala på Walmart så fastnade vi i säkert 5-10 minuter med han som stod i kassan. Nu var det visserligen ingen kö, men ändå! Han hade hört oss prata lite löst om någon fysik-kurs och då ville han berätta om alla kurser han tagit på universitet och vad han tyckte var kul, lätt, svårt osv. Det var väldigt trevligt!

Som avslutning har jag några övriga krockar att ta upp:

• Det kan gå riktigt långsamt i köerna i matbutiker. Man packar nämligen vanligtvis inte sina egna varor i sina kassar/påsar (detta ändrades under pandemin), utan det gör en anställd åt en. I vissa fall är det dessutom samma person som slår in alla varor som därefter går och packar alla varor. En gång stod jag som tvåa i kön till att betala och jag hade en buss att hinna med som gick precis utanför 7 min senare. Inga problem, tänkte jag. Men han före hade storhandlat och tänkte inte hjälpa till att packa varorna. Så några minuter senare när kassörskan hade slagit in allting började hon packa hans varor i påsar. Det tog tid. Jag hann precis med nästa buss.
  • Att hälsa på varandra. Här handlar det faktiskt om en Europa-krock och inte USA-krock. Många av utbytesstudenterna som jag träffade var från Spanien, Österrike, Frankrike och Tyskland. Framför allt spanjorerna hälsade med pussar vid kinden istället för kramar eftersom de tyckte kramar var för intima. Spännande.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att alla dessa krockar är av mindre storlek, och att jag till största del bara uppskattat att jag fått uppleva dessa. Det är verkligen spännande att bo i, och träffa människor från, andra delar av världen. Ta chansen!

Troligen var detta mitt sista inlägg för nu! Ta hand om er och glöm inte att ställa frågor om ni har sådana!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823

En kommentar till “Kulturkrockar USA/Europa”

Kommentarer är stängda.