Att välja utbyte

Hej gänget!

Då var det dags att diskutera det här med utbyte. Den evigt snåriga djungeln som kan tyckas så snårig, lång och full av ovisshet att det kan kännas jobbigt att ens kika in.

Men efter att ha traskat igenom den själv så vill jag spräcka fördomen om att det skulle vara onödigt jobbigt att söka utbyte. Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet vad gäller att söka utbyte till just Milano, men vad gäller detta så anser jag inte alls att processen har varit krånglig. Enligt min uppfattning krävdes det inte så många dokument, och de som efterfrågades hanterades så utspritt att det aldrig blev mycket att göra. Något jag kan rekommendera är att göra en egen checklista och inkludera alla deadlines, och ta en sak i taget.

Så, nu när jag bestämt mig för att jag lyckats övertala er att packa väskan och åka, återstår ju den stora frågan – vart?

När jag själv simmade runt bland skolor och länder utgick jag från några frågor som hjälpte mig att komma i land. De alla grundar sig egentligen i vad som vill fås ut av tiden utomlands, och frågorna kommer här:

• Vill du läsa på en specifik typ av skola/specifika kurser? Spelar det någon roll om det innebär valfria eller tillgodoräknade kurser?
  • Är det viktigt att landet ligger i Europa för att ha nära hem eller för att enklare kunna ta emot besök? Eller ska det helst ligga så långt ifrån som möjligt?
  • Vad finns det för möjligheter att resa runt i landet eller till andra länder bredvid?
  • Vad är det för kultur och språk?
  • I mitt fall under hösten 2021: hur ser det ut med Coronarestriktioner och hur säkert är det ifall situationen skulle förvärras?
  • Vad kostar det att bo i landet? Gällande mat, boende, etc.
  • Vad är det för typ av stad/plats? Gällande kultur, mat, sevärdheter, etc.
  • Hur ser staden ut? Är den liten/stor, gammal/ny? Hur är arkitekturen, stadsplaneringen och grönytorna?

För att applicera detta på mitt eget case så ansåg jag skolan relativt viktig – men landet och staden var viktigare. Politecnico di Milano är ett välkänt universitet och det högst rankande tekniska universitetet i Italien. Skolan erbjuder även kurser inom stadsplanering, vilket gör att jag förhoppningsvis kommer kunna tillgodoräkna allt (vilket var en deal breaker för mig). Jag ville studera på en skola i Europa där det är varmare än Sverige (vilket täcker de flesta länder haha). Dessutom älskade jag allt vad Italien innebär redan innan, vad gäller maten, kulturen och möjligheterna att se alla fina städer omkring). Detta, i kombination med att läsa Utlandsbloggen (!! 🙂 ) och reseberättelserna landade jag till slut i Milano!

Avslutningsvis vågar jag påstå att utbytet kommer bli fantastiskt oavsett vart ni åker. Så ta tag i lianen och svinga er igenom djungeln, för på andra sidan väntar livets äventyr. Tro mig, jag är i mitt just nu och vill aldrig att det ska ta slut.

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!