Dos and don’ts i Zürich

Hallo!

Här kommer några tips för er som vill åka på utbyte till Zürich (eller bara allmänt vill åka hit) om fyra oskrivna regler/vanor som verkar gälla här:

1. Gå inte för rött. Här väntar man på grönt (som man egentligen ska) vid övergångsställen även om det inte är några bilar. Det enda undantaget verkar vara vid vissa spårvagnsvägar, t.ex. vid Central där det ofta är kaos och verkar vara ok att gå precis som man vill så länge man inte blir påkörd.
  2. Be inte om ananas och annat ”ovanligt” på pizza här. Schweizare är ju också italienare och tar sin pizza på fullt allvar! Jag fick betala orimligt mycket extra bara för att lägga till ananas en gång då personen i kassan tydligen blev riktigt upprörd över min beställning, så jag kommer aldrig göra samma misstag igen.
  3. Apéro/aperitivo görs på torsdagar = den stora AW-dagen. Och är man student och har inga föreläsningar på fredagar (vilket jag dock har) betyder torsdagar också utgång med ”nachtseminar” och fri entré för studenter på klubben Plaza.
  4. Mathandling och annan shopping görs på lördagar. Men detta är för att det inte finns något annat val: i princip allt är stängt på söndagar, även matbutiker. Några få små matbutiker har öppet, men med halva butiken avstängd och kortare öppettider.

En fortsättning med fler dos and don’ts följer säkerligen! Ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!