Milano-topplistan: barer & aperitivos

Efter nästan ett halvår i Milano tänkte jag nu börja dela med mig av följetången alla väntat på (vill jag i alla fall inbilla mig). Vad har egentligen blivit resultatet av mitt utforskande i pastan och pizzans hemland? Förutom att 2021 definitivt går som segrare i året jag ätit mest vetemjöl har jag definitivt hunnit hitta några favoriter vad gäller mat och vin. Som självutnämnd Milano-expert tänkte jag därmed avslöja mina bästa tips när det kommer till restauranger, barer, aperitivos, pizzor, pasta, gelatos, områden och resmål. Först ut är barer och aperitivos!

Barer & aperitivos

GinO12

En fin miljö i tegel fylld av fina detaljer, där en mysig innergård gömmer sig längst in i baren. GinO12 är belägen i Navigli, och ett besök förutsätter givetvis att gin faller en i smaken. När vi har varit där har de dessutom haft en drink med ett hemligt recept som anpassats utifrån Covid-läget.

Botanical Club

Egentligen är det hela området kring baren jag vill slå ett slag för, som när mörkret faller fylls av uteserveringar och där fasaderna smyckas med mysig belysning. På baren i sig finns några få bord utomhus, annars är det många som står och umgås här. För den som vill sitta inne är det en stilren bar med mycket växter. The Botanical Club ligger i ett kvarter intill Porta Venezia och erbjuder allt du kan tänka dig. Vi provade ett spännande orange vin här.

Cantine Isola dal 1896

Helt klart en superfavorit! Ligger på huvudgatan i Chinatown och är en simpel bar där väggarna är fyllda med vin hela vägen upp (så för den som hittat något spännande högst upp gäller det att klättra på stegen). Efter att ha valt sin favorit är det bara att bege sig ut och samlas runt borden på små träpallar. Det är alltid lika bra stämning här!

La Buttiga Beer Room

För den som vill skippa allt från gin och drinkar till vin och prosecco (samt åka en bit från centrum) rekommenderar jag Beer Room! Ett hip bar vid en mysig kanal där flera sittytor är gjorda av lastpallar. Här finns alla möjliga typer av öl, enkel mat och ibland har de olika evenemang. Baren ligger mellan Zara och Turro, och vi hittade den av en slump på en kvällspromenad i september när vi bodde i vårt första boende. Helt klart ett guldkorn de flesta inte testat! (Såg även nu när jag dubbelkollade platsen att det även finns en variant i Chinatown).

LùBar

Ett lyxigt växtparadis som kan kräva tidsbokning för att få plats. LùBar är absolut en plats för den som vill pryda sitt instrgramkonto med fina bilder eller njuta av ett glas prosecco i en orangeri-liknande miljö fylld av glas, växter och 1800-talsdetaljer. Ligger intill parken Giardini Indro Montanelli vid Porta Venezia.

La Prosciutteria

Erbjuder utan tvekan den bästa charken jag provat i Milano. La Prosciutteria finns i både Brera och Navigli, där vi flera gånger har suttit på uteserveringen i Navigli längs kanalen i solen och varvat ost med prosciutto. Inomhus bryts den mysiga träinredningen av med vin- och charkdetaljer. Ett populärt ställe som helt klart är ett måste! För den som vill skippa prosciutton går det att få brickor med flera ostar och bröd med olika tapenader (jag har varit där med vänner som valt veg – och de har approvat).

Giangol

En mysig bar med en generös aperitivo. Giangol ligger intill Piazza Siempione, och efter att ha beställt valfri dryck i deras lucka är det bara att välja plats i det lilla växtansamlingen till uteservering de byggt upp. Här spelas även väldigt bra musik, vilket är en otrolig fördel, eftersom många barer och restauranger i Milano av någon spännande anledning verkar föredra tystnaden (eller så är det för att italienarna med sitt engagemang kan stå för både stämning och ljudnivå själva).

Jag insåg efter att ha fullställt listan att jag tipsat om barer snarare än aperitivos. Med det sagt erbjuder de flesta platserna även aperitivo, men för egen del väljer jag alltid plats i första hand, där aperitivon tillkommer som strössel på glassen. Avslutningsvis blev jag själv lite pirrig när jag gick igenom listan – för wow vad mycket fantastiska ställen det finns här i Milano! Jag är avudsjuk på er som ska få uppleva alla dessa för första gången. 🙂

Vi hörs snart igen!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!