Snart bär det av! (mot Kanada)

Hej allihopa,

Mitt namn är Jonna Halonen och jag kommer att spendera vårterminen 2022 vid University of Ottawa i det vackra Kanada. Jag, liksom många andra, har också drabbats av en del inställda utbyten de senaste åren (ni vet nog alla varför vid det här laget) och nu är jag otroligt taggat på att få komma iväg! Jag är inne på fjärde året på Civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag nu läser min master vid namn Miljöteknik och hållbar infrastruktur, mina kurser i Kanada kommer därav vara kopplade till detta, men mer om det i ett senare inlägg.

Terminen vid uOttawa börjar måndag 10e januari och jag reser iväg 8e januari (om fyra dagar dvs…). Som ni kanske förstår så är min vardag full av förberedelser inför resan och känslor inför att lämna familj och vänner här. Alla större beslut som resväg, boende och kurser är tack och lov redan fixade, men nu sitter jag med mindre ”problem” som att låna adapter till väguttag av en släkting, boka PCR-test i Sverige, lista ut hur det funkar med SIM-kort i Kanada och mejla universitet gällande att få mitt studentkort. Men allt detta är ju också en del av upplevelsen att åka på utbyte och jag är säker på att det är mödan värt när jag väl är där!

Mitt val att åka till Kanada togs utifrån kriterierna att jag ville prova på att bo utanför Europa, att jag ville ha möjligheten att fräscha upp min skolfranska samt att jag ville läsa kurser relevanta för min master. Detta i kombination med att Kanadas natur verkar otroligt cool att uppleva ledde till beslutet om att söka mig till Ottawa. Jag ser framemot att få dela med mig av alltifrån mina upptäckter om kanadensarnas matkultur till universitetslivet på andra sidan Atlanten samt ge lite tips längs resans gång för andra som är intresserade av utbyte. Min ursprungliga plan var faktiskt inte att flyga till Kanada, men pga rådande läge fanns det i slutändan tyvärr inte några andra tillgängliga val. Detta är dock något jag kommer återkomma till i kommande inlägg då utrymmet börjar ta slut här, så stay tuned för reflektioner kring hållbart resande!

På lördag sätter jag mig på Öresundståget från lilla Åsa där min familj bor i Halland mot Köpenhamn där jag ska hoppa på flyget mot Island och slutligen Kanada, förhoppningsvis blir det något blogginlägg längs resans gång eller strax efter jag anlänt. Tills dess, allt gott!