Att hitta en kontaktperson – Hur blev det Fiji?

Hej!

En del som kan vara ganska svår i MFS-ansökningsprocessen är att hitta en kontaktperson i landet man vill åka till. Det kan ta ganska lång tid att få svar (om man ens får ett svar…). I detta inlägget tänkte jag berätta lite om hur jag och Erika gjorde för att hitta en kontaktperson.

Vi gjorde på två olika sätt. Dels fick vi kontaktuppgifter från vår dåvarande handledare till någon på ett annat universitet som hade en del kontakter utomlands. Via den personen blev vi ihopkopplade med en organisation i Honduras vilka vi hade Skype-möte med för att diskutera projektidéer. Det andra sättet gick egentligen bara ut på att titta på listan av de länder man fick åka till, därefter valde vi ut ett antal länder vi tyckte var intressanta och försökte sedan hitta olika organisationer, företag eller universitet som vi kunde maila till. Jag minns inte hur många vi hörde av oss till, men många var det. Det var endast en person som svarade  vilket var en rektor på ett universitet i Fiji. Han svarade oss väldigt snabbt, redan efter två dagar. Han parade sedan ihop oss med vår nuvarande kontaktperson.

Vi började alltså även utveckla ett annat projekt med organisationen i Honduras. Hur som helst läste vi att Honduras har en av världens högsta mordfrekvenser och att rån, överfall och våldsbrott mot turister förekommer ofta. När chansen att åka till Fiji dök upp var vi ganska enade om att det kändes mycket bättre och säkrare. Dessutom lät projektet vi skulle göra på Fiji mer intressant då det var kopplat till energiteknik medan det i Honduras var mer kopplat till ekologi.

Jag tror att det är enklast att hitta en kontaktperson via kontakter. Prata med lärare eller studenter ni vet gjort MFS tidigare. Dock funkar det ju uppenbarligen att maila runt och hoppas att någon svarar också!

Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!