Inga klasskompisar…

Att inte känna sina klasskompisar har varit, och är, jobbigare än jag trodde. Jag har lärt känna folk på annat sätt och har många fina vänner, men jag känner ingen som läser samma kurser som mig. Det har varit svårt att lära känna folk i klassen dels eftersom mycket har varit online och dels för det inte riktigt är samma ”prata i pauser”-kultur som jag tycker det är på KTH. Här kommer folk in i salarna i sista sekund och sätter sig ensamma, lyssnar på föreläsningen, sitter tysta och sen går dom hem. Detta har gjort att jag inte haft någon att bolla tankar med eller hjälpas åt med pluggandet, vilket jag är van vid på KTH. Det är något jag tidigare tagit för givet men som jag absolut kommer uppskatta mer i framtiden – det är jättejobbigt att inte ha någon att diskutera med! Allt från stora problem såsom att man inte förstår ett koncept eller en teori till småsaker såsom att man inte hittar rätt inlämningssida eller ”cover sheets” som ska lämnas in med varje inlämning.

Idag har jag precis lämnat in två stora inlämningsuppgifter, varav jag ärligt talat inte har en aning ifall jag ens är i närheten av på rätt väg eller inte. Spännande..! Nu ska jag njuta av en pluggfri lördag ute i solen!

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!