Mina kurser

I början av terminen gjorde jag ett inlägg med vilka kurser som jag ska läsa. Det är 5 kurser härifrån (UoA) och ursprungligen 1 kurs från KTH. Jag har registrerat mig på en till kurs på KTH, LS2600 Global Kompetens.

Global kompetens är en liten kurs som hänger ihop med ”för-kursen” interkulturell kompetens, som jag läste innan utbytet. Om man läser bägge dessa kurser och samtidigt har fått någon slags erfarenhet från exempelvis utbyte, MFS, kandidatarbete eller liknande så får man ett certifikat för global kompetens.

Kurserna jag läst, och läser, på UoA har varit ungefär på samma nivå som KTHs kurser. Jag upplever att det är mer individuellt arbete här och de grupparbeten vi haft har varit lite halvdana för det verkar som att många studenter inte är vana vid att arbeta i grupp, vilket leder till många små missförstånd. En av kurserna jag läser, Process Modelling, handlar om att skriva Matlab-kod för processer inom termodynamik. Denna kurs är egentligen för kemi-studenter (jag läser maskin), vilket gör att jag upplever den ganska svår. Matlab är inte min starka sida heller. Jag har i alla fall på något vis tagit mig igenom de 4 inlämningsuppgifterna och har nu tentan kvar. Tentan kommer skrivas på distans och man har hela 48 h på sig att slutföra den – jag har dock ingen aning om vad för slags frågor det kommer vara, om det kommer vara ”traditionella frågor” såsom KTH-tentor eller om det kommer vara Matlab-kod som ska skrivas.

En annan kurs jag läser, Design of mechanical components, startade med ett grupparbete där vi skulle designa bromssystem för en bilparkering för att kunna förse parkeringen med lampor/biljettmaskiner/andra funktioner. Det var en ganska rolig del av kursen men också väldigt stressig då vi bara hade några veckor på oss och skulle designa 6 olika system. Vi hade även en gruppmedlem som hoppade av kursen i början så vi var bara 3 personer istället för 4. Det andra projektet, som vi håller på med nu, är ett individuellt arbete där en växellåda ska designas. Jag har nästan gjort klart uppgiften (trodde jag..) men har dessvärre insett att mina slutvärden är orimliga och därmed att något är fel. Men lärarna är på spring break och kommer inte svara förrän spring break är över, så jag har lagt den kursen på is tills vidare.

Project and safety management är en till kurs jag läser, som också hade ett grupparbete de första veckorna. Även i denna kurs ska en tenta skrivas under 48 h och jag vet inte riktigt upplägget på denna tenta heller. Denna kurs har varit väldigt intressant och de har lyft roliga case som man fått ta del av. Min sista kurs som jag också läser på UoA är Environment and Society, där vi haft några större individuella inlämningsuppgifter med olika sorters analyser. Nu har vi slutarbetet, vilket är en gruppuppgift där man ska göra en poster inom lite vad man vill. En väldigt bred och tacksam uppgift.

Jag läste även en innovationskurs men den tog slut efter första perioden i början av mars. Jag är nöjd med mina kursval även om det har varit lite väl mycket (39 hp).

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!