Resan till Tokyo

Hej alla där hemma! Nu är jag inflyttad i mitt rum i huset i Jiyugaoka <3

Men jag tänkte skriva om min resa från Arlanda till Narita.

Jag och min kille körde till Arlanda 16 september strax efter lunch. Incheckningen tog ca 1 timme och sedan var det bara att ställa sig i den långa kön till säkerhetskontrollen. Men den rullade på ganska bra och helt plötsligt behövde vi säga hejdå. Det var en väldigt konstig känsla, att vara supertaggad på att få åka till ett land jag velat besöka sedan jag var liten och samtidigt känna hur hjärtat går sönder av att skiljas från min pojkvän. Jag torkade tårarna och gick igenom skanningsportalen.

Flygningarna var lååånga, det fanns inget (gratis) Wi-Fi men många filmer och serier. Jag fick två papper att fylla i under andra flygningen: Customs Declaration och Living information. Ta med en bläckpenna för detta samt skriv ner din adress så du kommer åt den utan internet.

På Narita flygplats i Tokyo passerade jag tre olika kontroller. Vid den första behövde jag visa att min app MY SOS var blå, vid den andra lämnade jag Living informationCOEERFS och visade mitt pass. Efter det kom ytterligare en kontroll av pass och tulldeklaration. Allt gick bra men ingen pratade engelska så det var en massa förvirring kring alla papper.

Sedan plockade jag min väska på bandet och begav mig mot kapselhotellet tillsammans med Anna som också ska göra utbyte på TCU. Jag är oerhört tacksam att vi reste med samma flyg, det gjorde processen så mycket tryggare.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.