Día de la Comunidad Valenciana

¡Hola!

Igår var det Valenciadagen, eller som dom säger här: día de la Comunidad Valenciana. Det är en helgdag här i Valencia och varje år anordnas det en parad som går igenom dom centrala delarna här i staden.

Dagen firar till minnet av när James I av Aragon erövrade staden från morerna, samt grundandet av det Valenciska kungadömet år 1238. Under paraden sker många gestaltningar och representationer. Tydligen ska det vara vanligt att gestalta dagen då Peter IV av Aragon ville fira 100 års dagen av erövrandet (detta var alltså under år 1338) och för att söka skydd från helgonet Saint Denis mitt under en svält som orsakades av för lite regn.

Under samma dag ska det tydligen vara en form av alla hjärtans dag i Valencia där det är tradition att köpa fruktliknande marzipan som en present till någon man tycker om.

En annan kul sak som hände under paraden var att jag stötte på ett gäng svenska studenter som också var på utbyte i Spanien, fast i Madrid istället för Valencia. Det skedde egentligen av en slump då en av studenterna var också från KTH och hade fått syn på min KTH-väska som jag tog med mig till paraden, vilket var superkul! Som jag uppfattade kom dom andra från Uppsalas och Lunds lärosäten. Dom hade åkt hit till Valencia över helgen och fick veta på plats att det här skulle ske, så perfekt tajming 🙂

Under kvällen, runt midnatt sköts även fyrverkeri i Turia. Folk samlades på broarna som korsar parken för att se himlen lysas upp.

¡Hasta pronto!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!