Museo di Storia Della Medicina in Padova

Buona sera!

Idag planerade jag att ta en lugn dag, jag kände inte att jag hade energi nog till en dagsutflykt så jag begav mig till det medicinska museet i Padova. Sen blev det ändå en heldag med museum, gelato, några bokaffärer och en snabb tur i den botaniska trägården. Nu är jag verkligen helt slut!

Padova är känd för sina bidrag till utveckligen av medicin som en vetenskap, framförallt när det kommer till anatomi. I och med att jag läste en sommarkurs innan jag kom hit — i medicinsk idéhistoria — var det extra kul att se museet. Det blev som en repetition av sommarkursen samt lite fördjupning i Italiensk medicin. I Padova finns också världens äldsta (och första) anatomiska teater, den är dock inte kopplad till museet utan till universitetet, så den finns fortfarande kvar på min lista att besöka.

När man kommer in i museet möts man av olika dörrar som man genom att knacka på spelar upp en kort video. Historian blev väldigt levande med utklädda människor som berättade om medicinens utveckling på italienska med engelska undertexter. Dessa inslag återkom genomgående och gjorde hela upplevelsen mer interaktiv.

Det fanns väldigt många gamla böcker, verktyg, tekniska apparater, organ och preparat som användes som mediciner. Nedan ser ni en bok om proteser och två tänger.

I början av utställningen fanns en del om hur sjukhuset grundades och växte. Liksom allt annat här i Italien är många institutioner och byggnader väldigt gamla, sjukhuset grundades av ett par genom välgörenhet 1414. Det fanns också en del om universitetet och den medicinska utbildningen. Bland annat förklarades universitetets emblem. Det är två helgon, det till vänster är St. Cathrine och representerar juridik, det till höger är Jesus som väckts till liv igen och representerar vetenskap. Tanken med Jesus som symbol var också att han väcker människor till liv igen, liksom den medicinska vetenskapen. Symbolen för universitetet finns lite överallt i staden — särskilt nu när universitetet firar 800 år!

Det fanns också några organ som var ’plasticerade’ — det är alltså riktiga mänskliga organ som har behandlats med formalin för fixering, torkats med acetone, och sist men inte minst impregnerats med polymerer. Det kändes lite overkligt att se!

Det fanns också ett skelett från 1900-talet, man blir lite nyfiken — vem är det? Vad är personens historia?

Jag skulle verkligen rekommendera att besöka museet om du har ett intresse av medicin. Det påminde om en mindre och mysigare version av utställningen på  Science Museum i London.

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.