Frukost på UPVs campus

¡Buenos días!

I Sverige var jag väldigt bra på att göra matlådor, inte äta ute allt för ofta osv. Jag ser mig själv som en person som har någorlunda koll på min egna ekonomi.

Men… Alltid ett men. I Spanien så vanan snarare att äta ute istället. Eftersom livsstilen här är något billigare. Okej, du kanske inte får dom flottaste, största, gastronomiska måltiderna här (beroende på vem du frågar såklart). Mitt största klagomål är snarare att s.k stark mat här är inte så starkt”, utan jag måste alltid fråga om muy picante por favor (mycket starkt tack). Däremot det är väldigt billigt och smakar bra eftersom råvarorna är färska. Vi glider in mot december vilket är då vi har säsong för tomater, apelsiner osv. i Spanien. Så det lär bara bli bättre och bättre!

På UPVs caféteria (även kallad Tony’s Pizzeria) kan du få ett kanonbra frukostpaket för bara 2.60 euro. Slå det i Sverige om ni kan! Det närmaste är väl mackstället vid tunnelbanan vid tekniska som erbjuder en macka och en Capri-Sun för 25 kr. Sen vill du säkert ha en kaffe för 10 kr på köpet.

Trots det är det svårslaget med färskpressad apelsinjuice, lokalproducerade tomater och en kaffe.

I cafeterian kan du såklart få en rad andra saker också till frukost. Som ni ser i bilden nedan finns det olika mackor, napolitán de chocolate (tänk pan de chocolate) och en massa fler alternativ.

Spanjorernas vana här är oftast det här frukostpaketet med kaffe, juice och toast. Jag har sett många grupper av studenter som beställer två stora literflaskor med öl till frukost, vilket är lite av en kulturchock klockan för mig när det är 10 på morgonen. Annars äter alla mackor eller bakelser till sin varma dryck.

Sedan är det bara att njuta av miljön, värmen och din frukost!

¡Buen Aproveche!

I frukostpaketet ingår det en kaffe med mjölk, färskpressad apelsinjuice och en toast med antingen olivolja eller tomat. Jag valde tomat.
Perfekt kombination såhär på morgonen. Jag ser fram emot apelsinsäsongen här mot december.
Här utanför cafeterian flockas det studenter såväl som lärare för frukost, lunch och fika.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!