IKEA i Valencia!

¡Hola!

Tro det eller ej, men det börjas kännas lite kallare nu i Valencia nu när vi istället har runt 20+ grader istället för 30+ (jag vet att ni hemma i Sverige har strax över nollan, sorry).

Detta har gjort att man börjar höra folk häromkring både nysa och hosta. Jag misstänker faktiskt att det har mer att göra med att det faktiskt blir svalare, snarare än att folk är ute och festar. Det märkte man snarare av i början av terminen istället.

Poängen jag vill komma till är att vi tre som delar boende har fortfarande bara sovit med själva påslakanet sedan slutet av augusti (I augusti sov jag utan lakan t.om. pga. att det fortfarande höll sig över 35 grader på nätterna). Men nu behövs förstärkning så att vi inte blir förkylda. Därför åkte vi till IKEA som ligger strax söder om Valencia, för att köpa lakan till våra täcken!

IKEA ligger i en kommun i Valencia-regionen som kallas Alfafar vilket kan mycket väl liknas med IKEA i Barkabystaden i Järfälla kommun i Stockholmsregionen. Här finns många stora lagervaruhus och butiker. Även ett ställe som hette ”Tony’s Roma” som jag, Tony och Jhason måste åka tillbaka till någon gång 🙂

Just den här IKEAn var ganska lik den som jag är van med i Sverige. Det fanns såklart tydliga skillnader, eller snarare anpassningar för det spanska folket. Detta märktes tydligast när man kom till restaurangen där alla portionerna var förhållandevis små och utbudet var mer spanskt. T.ex. kunde man få skinksmörgåsar eller som man säger här Bocadillo con jamón serrano. Spanska kroketter och andra små tapasmat premierades över det som vi är vana med i Sverige. Största besvikelsen var att det inte fanns någon svensk kaffe till maten. Men detta vägdes upp när man kunde få sina köttbullar och potatismos. Det fanns även dom goda plantbullarna som jag gillar 😛

Annars var allt sig likt! Jag köpte på mig grejer så jag skulle kunna äta IKEAmat i flera dagar nu, samt kunna vara värd för ett framtida luciabak hemma hos oss i Benimaclet!

¡Hasta Luego!

Äntligen framme vid IKEA!
Maten på IKEA smakade mer eller mindre precis som hemma! Däremot har saker och ting lagts till och tagits bort. Men köttbullarna finns kvar!
Jag hade illustrerat fika ed en kopp kaffe och en kanelbulle. Men här görs det lite annorlunda.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!