Bioteknik i Padova

Nu när jag har hunnit gå mina kurser ett tag tänkte jag kort introducera dem för er! Totalt går jag fyra kurser, här i Italien är kurserna inte 7.5 poäng utan vanligtvis antingen 14, 6 eller 8 poäng — men det varierar ganska mycket. Kurserna jag har är ’The Biology of Ageing’, ’Advanced Biomedical Technologies’, ’Biologics and Biopharmaceuticals’ och ’Stem Cell Biology and Molecular Biology of Development’.

När jag valde kurser resonerade jag dels kring att jag ville ersätta kurser som jag missar, vilket jag delvis lyckades med, samt att jag ville välja kurser som jag var extra intresserad av. I och med att jag hade läst några kurser i förväg så hade jag lite mer frihet när jag valde kurser inför utbytet. Om jag inte hade gjort det hade jag behövt välja en kurs i vetenskapsfilosofi och en i industriell ekonomi också. ’Advanced Biomedical Technologies’ och ’Biologics and Biopharmaceuticals’ är för att ersätta kurser som jag skulle ha läst. Däremot ’The Biology of Ageing’ och ’Stem Cell Biology and Molecular Biology of Development’ valde jag eftersom jag är väldigt intresserad av åldrande och regenerativ medicin. I efterhand känner jag att jag hade extremt tur som hamnade här i Padova där jag kunde välja just de här kurserna i och med att det är ganska ovanligt att erbjuda kurser om åldrande. Bägge kurserna hålls av forskningsgruppen ’Stefano Piccolo Laboratory’ som är väldigt framstående.

Det är mycket att ha koll på när man väljer kurser men till slut brukar det lösa sig. Det största hindret för mig var att klura ut hur kurserna passade in i schemat då det inte var spikat fram till ungefär en vecka innan. Ett annat hinder var att kurserna hålls i olika byggnader som ibland ligger en bra bit bort från varandra. Därför var jag tvungen att byta kurser i början men i efterhand är jag väldigt nöjd med hur det blev!

• The Biology of Ageing: Min favorit av kurserna jag läser just nu. Den centrerar framförallt kring ’The Hallmarks of Ageing’ och aktuell forskning. Istället för en tenta i slutet är det flera presentationer och ’journal clubs’ som avgör betyget. Vi är åtta som läser kursen så man lär känna sina klasskamrater väldigt bra till skillnad från många andra kurser. En annan sak jag gillar med kursen är att den började ganska sent men är ganska intensiv nu när den pågår. Detta var bra både för att stressa mindre i början men också för att det är lätt att verkligen fokusera på materialet när det är utspritt på några veckor istället för flera månader.
  • Stem Cell Biology and Molecular Biology of Development: Helt klart den mest intensiva kursen jag läser just nu pågrund av antalet föreläsningar och mängden information. Den centrerar kring stamceller, utvecklingsbiologi och ’mechanosignaling’. Här blir det en klassisk tenta i februari. En väldigt intressant kurs, särskilt i kombination med kursen om åldrande — det går lite hand i hand.
  • Advanced Biomedical Technologies: Relativt oorganiserad kurs jämfört med de övriga men ganska intressant. Det roligaste än så länge var att grotta ner sig i genterapier och studiebesök på Veneto Eye Bank Foundation. Istället för tenta är examinationen flera presentationer, i och med att vi inte är så många som läser kursen.
  • Biologics and Biopharmaceuticals: Mysig kurs som ger en bra översikt över läkemedelsindustrin och allt relaterat till den. Den går inom en annan master så den är lite mer fokuserad på kemin — men fortfarande inom sammanhanget bioteknik. Här blir det också en klassisk tenta i februari!

Jag gillar verkligen att alla kurserna är så olika, det blir väldigt varierat att dels läsa kurserna med olika personer, ha olika format på examinationen och ha föreläsningar i olika byggnader. Man får se olika delar av studentlivet och prata med en massa människor!

Ci vediamo!

Eyebank Foundation
Universitetet
Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.