Finbesök och Jul i Tokyo

God Jul!

Boris är här!

I Japan så är jul (25 dec) inte en högtid utan snarare ett event. Du firar med dina vänner eller partner genom att gå ut och äta julbakelser och dricka öl. 24e och 25e dec hade IKEA julbord men det var fullbokat av tillsynes bara japaner men det fanns en laxrulle och mellanöl på den vanliga menyn så vi fick julstämning på julafton ändå.

Efter lunchen på IKEA Harajuku promenerade vi genom Yoyogi parken till Meji-templet, väldigt mysig julpromenad i solen. Egentligen hade vi tänkt åka till Yokohama och gå på julmarknaden där men det var fullbokat (man glömmer lätt att det bor 37 miljoner människor i Tokyo…). Så vi åkte till julmarknaden i Roppongi men det var ett hav av människor som cirkulerade 4 små hus så vi åkte upp i ett höghus och tittade ut på Tokyo istället.

På juldagen åkte vi till Tokyo Skytree som är den högsta byggnaden i Tokyo med sina 634 meter. Helt galen upplevelse som jag rekommenderar varmt! Vi köpte biljetter för både utsikten från 350 meter och 450 meter, den högsta nivån spelade j-pop då våningen sponsrade bandet eller något liknande. Kul!

Asakusa och Sensoji-templet som är Tokyos äldsta tempel ligger en station ifrån Skytree så vi åkte dit efteråt och åt daifuku som är mochi fylld med anko och en jordgubbe. Speciellt men gott!

26e åkte vi till Ginza och åt ramen, shoppade och julfikade. En mycket fin julhelg!

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.