Mina favoritplatser i Padova

Att besöka

1. Orto Botanico — världens äldsta kvarvarande akademiska botaniska trägård som inte har blivit flyttad. Som student kommer man in gratis så det är ett utmärkt ställe att sitta och plugga. En del är utomhus och resten är i ett gigantiskt tropiskt växthus.
  2. Speccola Tower — från början ett slott som sedan omvandlades till ett observatorium. Numera är det ett astronomiskt museum,  jag rekommenderar framförallt att man kollar på det från bron. Jag har inte varit på museet än så jag vet inte om det är att rekommendera.
  3. Ponte Molino — vacker plats att kolla på solnedgången eller ta en bild vid. Det är en bro där man ser ut över en å och färgglada hus.
  4. Giardini dell’Arena — en jättestor park. Perfekt om man vill sätta sig någonstans och ta det lugnt eller ta en promenad igenom.
  5. Porta Portello — en bro som leder in i universitetsområdet, det finns också en trappa bredvid där man kan sitta och kolla på vattnet och alla människor som går förbi. Om man går igenom porten och kollar noggrant så ser man ett stort träd i en trägård på ett av husen.
  6. Prato della Valle — förr i tiden var det en myr men numera är det en park omgiven av statyer och vatten. Det är också ett UNESCO världsarv.

Mat, kaffe, aperitif & gelato

1. Peace ‘n’ Spice — här möts mat från mellanöstern och asien. Det blir inte godare än så och dessutom är atmosfären otrolig!
  2. Coffee box — perfekt för att ta en fikapaus, plugga med en kopp espresso eller ta en snabb frukost innan föreläsningen. Det är hit de flesta studenterna går, det är också veganvänligt!
  3. Barerna i Giardini dell’Arena — sommar som vinter här finns det alltid studenter! Enligt mig är det här det bästa aperolstället i staden då trägården är utsmyckad med ljus och fontäner. På vintern finns också varm choklad om man skulle föredra det! En dag i veckan är det öppen schackturnering i parken.
  4. Gelateria Portogallo — gelato blir inte bättre än såhär. Smakerna varieras och det finns alltid flera veganska alternativ. Jag går dit även nu när det har blivit kallare för att det är så pass gott!

Ni kanske undrar varför jag inte har satt någon pizzeria på listan över mat, det är för att i stort sett alla pizzerior är bra här i Padova. En plats jag inte har varit på än som jag också misstänker hamnar på listan är Cappella degli Scrovegni som innehåller målningar från Giotto. Det är också ett UNSECO världsarv. En annan väldigt känd plats som antagligen också kommer hamna på listan är Pedrocchi Café som är känt för sin gästvänlighet och sitt mint-kaffe. Caféet ligger i centrum i en väldigt vacker byggnad.

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.