Spontan studieresa med Tezuka

Hej!

Min lärare Tezuka har kontor tillsammans med sin fru som också är arkitekt. De skulle åka norrut över dagen för ett möte och passade på att ta med sig oss utbytesstudenter för att visa projekt dom gjort på vägen. Vi sågs utanför TCU kl 7 på morgonen, inväntade hyrbilen och åkte sen bil i 3 h till det första projektet som heter Tokamachi Industry and Craft Center Ikote och ligger i den lilla staden Tokamachi. Vi åt en väldigt god lunch i restaurangen på nedervåningen och kollade in övervåningen efteråt.

Sedan åkte vi vidare norrut i kanske 40 min och ankom till ett annat projekt av paret Tezuka: Echigo-Matsunoyama ’Museum of Natural Science (Kyororo)”. Ett ormliknande hus i cortenstål (ett material som rostar men inte rostar sönder). Här hade paret Tezuka möte medan vi andra gick runt på natur-museet i byggnaden och i den kringliggande skogen.

Tredje stoppet var Snow-Land Agrarian Culture Center, Matsudai (ej ritat av Tezuka) som vi såg från vägen och ville spontanbesöka. Bästa rummet var definitivt den blåa cafeterian. Här var klockan 16.30 och med vetskapen att det var ca 3 h tillbaka till Tokyo trodde vi alla (utbytesstudenter) att vi skulle åka hemåt men när Elias kollade Google Maps i bilen såg han hur vi åkte längre norrut och förvirringen var total då ingen av paret Tezuka ville säga vart vi var påväg.

Fjärde (och sista) stoppet var Machinaka Exchange Square Stage Engawa och låg en timmes bilfärd norrut så nu befann vi oss 4 h från Tokyo och skulle äta middag. Restaurangen som ligger i byggnaden serverar indisk mat och det var supergott men lite lite mat. Tanken var att vi skulle besöka ett projekt till men tack o lov så åkte vi hemåt mot Tokyo när vi ätit upp.

Vi ankom till TCU ca 23.45 och sen var det bara att cykla hem till Jiyugaoka och hoppa i säng då vi hade lektion kl 9 nästa morgon.

Väldigt roligt att få möjlighet att åka utanför Tokyo men för en svensk från landet lagom så blev det en lååång dag.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.