Saitama trip

Hej!

Igår åkte jag, Anna, Jonas, Davis, Juta, Yuki och Gento på en roadtrip för att titta på arkitektur vi ville se 🙂

Det var nog den blåsigaste och kallaste dagen hittills i Japan, men vi hade kul ändå.

Först åkte vi till Underground Flood Control Channel som är ett massivt pelar-rum under marken dit vatten leds från floderna med hjälp av stora pumpar så det inte blir översvämning under tyfoner. Hade verkligen velat sjunga loss med det massiva ekot därinne men eftersom man inte fick, vågade jag mig bara på några ”o”.

Andra stoppet var vid Forest Chapel i Saitama som är ritat av Hiroshi Nakamura & NAP, detta lilla kapell är den vackraste byggnaden jag sett i Japan. Aluminiumplattorna på taket speglar de kringliggande gravstenarna i granit, medan himmelen eller skogen reflekteras i de triangelformade fönsterfasaderna som även skänker en genomsikt ut över staden eller in i skogen. Träbalkarnas sammansättning ger en lätthet och ett omslutande vackert innanmäte. En projekt jag skulle kunna återvända till gång på gång och fortfarande slås av dess skönhet.

Tredje stoppet var till teamLabs (Tokyo-baserad digital art group) projekt The Acorn Forest. Äggformade silverfärgade pods var utspridda över en liten sektion i parken och med en försiktig knuff eller bris ändrades äggets lampa färg och avgav ett lugnande ljud som genomsyrade hela skogen.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.