Petter på besök- Del 2

Här kommer fortsättningen på min och Petters mysiga helg!
I söndags tog vi lite sovmorgon och hade egentligen tänkt gå omkring lite i Delft på dagen. Men vädret var på topp och jag hade visat väldigt mycket av Delft för Petter under lördagskvällen, så jag kände att vi lika väl kunde åka en sväng till Rotterdam. Delft ligger så sjukt bra placerat, 15min till De Haag och 10 min till Rotterdam. Så jag visade först upp min favoritbutik i Delft och lyckades övertala Petter med att ta med en vas hem i resväskan. Sen gick vi vidare till tåget och väl framme tog vi sikte på Markthal, som är den stora ”saluhallen” i Rotterdam. Vi valde att testa en Japansk restaurang med väldigt god ramen och dumpnings. Vi gick sedan vidare på lite sightseeing och såg de gula kuberna, Europas första höghus, finansdistriktet, den fina arkitektritade McDonalds restaurangen och avslutade med lite pankaksplättar. Sist jag var i Rotterdam kände jag inte alls att det var något speciellt roligt ställe men denna gången var det mycket bättre! Fick en annan bild och lokalisering av staden och kände att jag äntligen fattade hypen.

Vid 18 tiden hoppade vi på tåget hem igen och tog sikte på The Social Hub. Min indiske vän Vransh (som bor i samma korridor som Isak och Tycho) bjöd till söndagsmiddag och även jag och Petter var inbjudna. Så vid 19 serverade han indisk mat till oss och hela korridoren. Vi fick smaka på tre olika rätter, väldigt gott! Det var också kul för Petter att träffa Isak och Tycho (båda var inte med på lördagskvällen). Känns ibland som man lever ett dubbelliv, ett här och ett hemma. Så var väldigt roligt att få presentera alla för Petter så han också får ta del av mina vänner och min vardag här.

På måndags morgonen hade jag ett möte med mitt och Tychos grupparbete + att Petter behövde jobba lite. Så då passade jag på att ta med Petter till skolan, så han fick se den med. Vid 12 så gick vi hem igen och packade ihop alla Petters grejer och begav oss mot tåget. Petters flight var inte förens vid 22 så vi jag åkte med honom till Amsterdam. Åter igen så gick vi mest och strosade, åt en jättegod lunch på ”the avokado show”, tittade i butiker och försökte få ett grepp om staden. Petter hade aldrig varit där förut så jag försökte visa det bästa som jag sett från mitt besök några helger tidigare. Vid 19 tiden så gick vi tillbaka till tågstationen och hoppade på tåget till schipol. Jag HATAR avsked. Jag har det skitbra här i Delft och trivs som fisken i vattnet men ändå var det jättejobbigt att säga hejdå. Petter åker ju hem till sin ”tråkiga” vardag så det borde vara han som gråter och inte jag haha. Men sånt är livet och det är ju skönt att man ses om några veckor igen. Kul att få planera nästa roliga weekend tillsammans!

Denna veckan är det vrålmycket i skolan då det är midterm presentationer i alla mina tre kurser. Så det är bara att tuta och köra!

Ha det bäst!
/Linnéa

Europas första höghus

Linnéa står och tittar på de gula kuberna

Mcdonalds

Petter äter pankaksplättar

Petter vid kanalen i amsterdam

Kanala i amsterdam

Avokadomacka

Linnéa dricker lemonad

Linnéa vid en kanal i amsterdam

Linnéa heter jag och pluggar nu fjärde året på arkitekturprogrammet. Jag kommer vårterminen 23 göra utbyte på TU Delft och flytta till Holland. Häng med på mitt äventyr!