Vårt Boende – Airbnb

Om man ska på GDH utbyte till Nairobi så tipsar skolan om deras studentboenden som kallas Qwetu. Det finns på flera ställen i Nairobi och ett ligger precis vid Strathmore, typ 5 min bort kanske. Vår vän Fredrik bor där och som jag har förstått det innebär boendet små rum, dåliga möjligheter för egen matlagning men även rätt billig hyra. Jag vill egentligen inte berätta om något jag själv inte upplevt så istället hänvisar jag till Qwetus hemsida, specifikt den som är närmast skolan och heter WilsonView, för den som vill veta mer om deras olika rum; https://qwetu.co.ke/student-accommodation/wilsonview

Jag och Kristy bokade i alla fall ett Airbnb istället, på grund av flera anledningar. Dels måste man vara ute i relativt god tid för att få ett rum på Qwetu och jag och Kristy var ute lite för sent och visste inte heller exakta datum för vår vistelse och vågade därmed inte boka långt i förväg. Sen resonerade vi även så att eftersom det inte alltid är tryggt att röra sig fritt i Nairobi och det dessutom är en tid av politisk instabilitet så ville vi ha ett boende man kan spendera en del tid i utan att bli galen.  Vi ville även bo nära/med varandra och Qwetu har delade rum men vi tyckte att det såg lite väl litet ut för oss att dela på för tre månader och om man väljer separata rum var det inte helt säkert att man fick boende i samma Qwetu-hus så därför fick det bli Airbnb. Dessutom ville vi ha varsitt sovrum, kök och ett vardagsrum som där vi kan umgås och hålla på med vårt kex-arbete. En av de viktigaste faktorerna vi letade efter var att det skulle ligga i närheten av skolan och att det fanns en vaktad port, gym och takpool var bara plus!

Är vi nöjda med vårt val?

Ja. Jag är mycket nöjd med det. Vi har god kontakt med vår värd och de har hjälp oss med både det ena och det andra när vi bett om det och därmed fått bättre wifi, en ny vatten dispenser och en ny TV. Det är en städare som kommer en gång i veckan och vi måste vara hemma hela tiden när hon är här. Hon städar lägenheten och byter lakan, väldigt konstigt tycker jag men tydligen vanligt här i Kenya (förra veckan var hon här ca 7h!!!). Vi har dock inget matbord så både middag och plugg sker i soffan – önskar vi hade haft ett bord även om det går bra ändå. De största fördelarna, tycker jag, är nog ändå friheten att kunna laga mat själv, ta hem folk på middag hursomhelst och att det är precis bredvid skolan. Om man bor på Qwetu så gäller speciella regler kring besökare och även om man visserligen kan gå 5 min till skolan så ska tydligen det vara en sträcka där studenter blir rånade eftersom de vet att studenterna på universitetet har skol-laptops och mobiltelefoner. Detta är ju dock rykten vi hört från andra studenter men jag tycker det är skönt att vi bara kan gå tvärs över vägen så e vi framme! Den största nackdelen är väl hyran. Vi har typ en trea som vi delar på och betalar nästan 10 000 kr per månad totalt, dvs ca 5000 per person, medan Qwetus rum är kanske från 2-3000 kr någonstans. Jag tycker det har varit värt investeringen då det ändå är billigare än min hyra i Stockholm och vi har spenderat en hel del tid i lägenheten.

Här kommer lite bilder från vårt boende;

Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!