Till innehåll på sidan

Ageing behavior of plastics used in automotive fuel systems

Tid: Fr 2019-10-25 kl 10.00

Plats: F3, Lindstedtsvägen 26, Stockholm (English)

Respondent: Xin-Feng Wei , Fiber- och polymerteknologi

Opponent: Pieter Gijsman,

Handledare: Professor Mikael S. Hedenqvist, Polymera material; Universitetslektor Richard Olsson, Polymera material; Professor Ulf W Gedde, Fiber- och polymerteknologi

Exportera till kalender

Abstract

En ökning i servicetemperatur och användning av biobaserade drivmedel, t.ex. biodiesel, har väckt frågeställningar om hur detta påverkar egenskaperna på kort och lång sikt hos plastkomponenter som används i fordonsbränslesystem.

I detta arbete har egenskaperna undersökts hos oförstärkt och glasfiberarmerad polyamid 12 (PA12), utsatt för tre olika bränslen (petroleumdiesel, biodiesel och en blandning av dessa (80/20)) vid hög temperatur. Interaktionen mellan polymeren och bränslet och tillhörande åldringsmekanismer hos polymeren (bränsleupptag, extraktion av monomer och oligomer, anlöpning och oxidation) befanns vara "generiska" i den mening att de inträffade, dock i olika grad, för alla bränslen. För glasfiberarmerad polyamid skedde åldrandet huvudsakligen i polyamid-matrisen och inte i gränsskiktet mellan matris och fiber. Semi-aromatisk polyamid visade bättre prestanda än alifatisk PA12 när dessa utsattes för bränslena.

På komponentnivå åldrades flerskikts-polyamid-baserade rör, med polyamid eller fluorpolymer som inre skikt, under ”fordons-lika förhållanden” med bränsle på insidan och luft på utsidan. Alla rör förstyvades under åldrandet men en försprödning inträffade endast för rören med polyamid som inre skikt. Jämfört med polyamiden uppvisade det inre skiktet av fluorpolymer betydligt bättre barriäregenskaper gentemot bränslet och inget material extraherades ut i bränslefasen. Mjukgöraravgången från ytterskikten av PA12 i kontakt med luft var diffusionsstyrd och följde ett linjärt Arrhenius-beteende i högtemperatur-området. Sambanden mellan mjukgöraravgång och förändringar i de mekaniska egenskaperna fastställdes.

Polyamiderna genomgick diffusionsbegränsad oxidation när de utsattes för luft och/eller bränsle, vilket resulterade i bildandet av ett tunt oxiderat ytskikt, vilket i sig bidrog till en avsevärd sänkning i brottöjning.

Brott-beteendet hos PA6 i luft vid hög temperatur studerades systematiskt, vilket ledde till att underliggande mekanismer som var ansvariga för minskningen av brottöjningen i tre distinkta stadier, kunde tas fram.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-260472